Stallet

Nu ska jag berätta lite om stallet där vi har Rico!

(Bilder har jag tidigare lagt upp här, ifall ni vill se hur det ser ut :) )

REN FAKTA:

Stallet heter Enliden, ligger i Stockholm, bara 10-15 minuter med bil hemifrån oss. Vi har stora fina hagar uppdelat i två hagar valacker och två hagar ston. Hingstar finns det inte några i vårt stall ;).

Bredvid stallet har vi en uteridbana som kallas "volten", jag säger volten, mamma säger volten, alla säger volten :) Så när jag säger "volten" så är det självklart inte en liten rund inhägnad volt, utan en uteridbana :P

I stallet finns det 15 boxar, ett skåprum, ett täckes-torkar-rum, och en foderkammare.

Ovanför stallet ligger loftet, för att komma upp dit måste man gå upp för en spiraltrappa bredvid containern där vi har vårt gödsel ;)

Vi har även en strö/foderbod och en mockningshage.

VAD SKA JAG NU BERÄTTA???

Jo, stallet ligger alldeles vid en liten skog, så om man bara ska rida ut en kort runda så kan man rida bakom stallet. Det finns bra klätterstigar en bit bort, och mysiga små vägar. Det är ganska mycket asfaltvägar och mycket ombyggnad i området, men sålänge hästen är trafiksäker så är det inget problem :P dessutom så verkar hästarna vänja sig vid ombyggnaderna efter ett tag, ena dagen så kan det vara en stor grävd grop mitt i vägen, och nästa dag står det ett hus där XD Haha dom bygger inte hus mitt i vägen, men ni fattar vad jag menar?? ;)

Har fått veta för att tag sedan att stallet ska rivas och byggas nytt en bit bort - för tydligen så ska dom bygga en skola där! -.- En ganska stor skola kommer det bli, så vet inte riktigt hur kul det kommer vara att ha häst där, bara en liten bit bort sen.. Men förhoppningsvis kommer det bli bra i alla fall!
   Det första jag tänkte när jag fick höra det där (och kanske det första jag sa också..?) var att varför kan dom inte bygga skolan där nya stallet skulle vara istället??? Självklart finns det säkert ganska många anledningar till att skolan ska vara där den ska, och stallet där den ska... Men synd att riva ett sånt fräscht stall... 
  
PLUS OCH MINUS MED NYA STALLET:

+Vi kommer troligtvis få ridhus
+Närmre till klätterstigarna

-Synd att riva så fint och fräscht stall..
-Skolan kommer ligga bara 100 meter bort, och det kommer vara en skola med typ 1-9 (?) inte helt hundra på det men det kommer i alla fall vara 6,7,8,9:or och dom är inge kul alls (haha syftar på dom där äckliga som styrs av grupptryck, och kan hitta på vad som helst för dumt för att "va med" i gänget...! -.-
- Kommunens "enda" krav är att stallet ska driva en ridskola (!) har jag hört! Och jag tror att både Berga, Lövsta och Vista OCH Enliden ska dela på platserna, stallet kommer typ inte bli större än vad det är nu. :O Så ska dom driva en RIDSKOLA där också??????!! Vad tänker dom med? :S
-Att det finns mer minus än plus, vad jag kan komma på i alla fall..

JAHAPP.. Kanske kan bjuda på lite bilder snart, har varit dåligt med det på sista tiden ...






Kommentarer
Postat av: Eveloni (www.eveloni.blogg.se)

Aa, gud ja, ridskola.. Jippi -.-. och nya stallet ska vara bara 100 meter från där de står nu.. Och om de är några 9:or i den skolan som går runt hagarna så får dom med mig och göra ! Ingen ska få röra hästarna! Jag kan säga till dom 1 gång och dom skulle aldrig våga sätta sin fot runt stallet igen ;) haha

2011-02-18 @ 21:03:12
URL: http://eveloni.blogg.se/
Postat av: Alice

Det är bra, ingen får röra hestarna små!!Nejmen GUD vad sjukt!! :o Men när ska det hända då? :3 x(

2011-02-18 @ 22:29:47
Postat av: Tess

De kommer bara var lövsta och enliden där :)!

2011-02-19 @ 17:01:24
URL: http://´ponnynmarks.blogg.se/
Postat av: louise

har också hört det där med att dom vill bygga en ridskola för att driva in mera pengar. Fattar inte hur dom har tänkt få plats med ridhus, stall till säkert över 30 hästar (Berga, lövsta & enlidens), massa hagar, ridbana PLUS flera ridskolehästar, så nära en skola.. hur tänker dom egentligen..? :S

2011-02-19 @ 18:06:23
URL: http://galetfort.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0