Rico - 11/6

Häst: Rico.
Aktivitet: Hoppning.
Längd: .
Tränare/Instruktör: .
Utrustning: bruna benskydd fram, marinblått schabrak, brun hoppsadel (Presitge), brunt träns med pullarnosgrimma och tredelat bett, förbygel
Känsla (1-10): 5
Övrigt: Jättedåliga förutsättningar för att det skulle gå bra idag ! Var på en stilhoppningstävling på Lövsta.
Det verkade oorganiserat förutom att dom sålde mat och dricka. Det var bara tre anmälda (båda fördel och nackdel) inklusive mig.

Det var en enkel bana men med svåra hinder, alla bommar var i luften (som vi inte hunnit träna så mkt på hemma) så Rico kom fel och visste inte när han skulle hoppa (jag har också svårt för avståndsbedömning så blev lite dålig kombination där ! ). Hindrena var tittiga med koner bland annat, smala hinder var det också. Bara en oxer på banan (oxer har vi lättast för) och det var även den som kändes bäst på hela rundan !

Var ju som sagt stilhoppning, men red som en kratta och Rico var livrädd för fårhagen där det var en pressenning (alldeles bredvid deras volt) så han genade för fullt, utåtställd och såg typ inte att hindrena kom ! Han var faktiskt riktigt svår idag, visst han hoppar allt men rundan såg nog inte alls vacker ut :S

Med oorganiserat menar jag att: på lappen där man anmälde sig (uppsatt i vårt stall) stod inte så mycket info, så när man kom dit så visste man inte vad som skulle hända och hur det skulle bli med framridning, framhoppning mm. Plötsligt säger dom att man kan rida fram i hagen därborta, då tänkte jag att oj vad smart - tills jag såg hagen, haha ;) Det var en del av lösdriften, liten och ganska stenig. Gick bara att skritta och trava runt runt runt, men fick faktiskt till en skänkelvikning ! xD Men just för att dom kom fram och sa det så sent så hann jag knappt värma upp ens 10 min. Eftersom man fick värma upp lite snabbt i galopp och hoppa fram på två hinder, så hade man ingen tid alls att visa hästen de tittiga hindrena eller liknande. Kanske inte var så stort problem just för mig, eftersom Rico hoppar fastän han tycker hindret är läskigt :P <3

I alla fall, hoppade 2 ggr eftersom första rundan kändes totalskit (betalade dubbel avgift och hoppade om). Det enda som kändes okej idag var sista hindret andra rundan (oxern). Fast då å andra sidan var han lite mer uppvärmd ;)

Var bra idé på tävlingen men skulle kunnat planerats lite bättre, mer information tex. Och ett förslag till nästa gång är att man rider fram tillsammans på själva banan om det ändå är så få anmälda. Alltså man rider fram samtidigt men självständigt så säger någon till när man får börja hoppa fram osv, så det är som framridning, sedan framhoppning bara att allt är på samma ställe ;) Så får man isåfall gå ut till hagen och vänta på sin tur, bara hålla igång i skritt ? :)

Kom på plats 2 av 3 och vann ett mörkblått/lila grimskaft ;) Trots att jag red som en gammal sopborste ! :O :)

Blev ingen film eftersom mamma glömde min mobil i stallet och det var väl lika bra det, kanske ödet som bestämmer ? :P







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0