Rico - 17/5

Häst: Rico.
Aktivitet: Hoppträning på volten.
Längd: 60min.
Tränare/Instruktör: Therese Berganäs.
Utrustning: bruna benskydd fram, brun hoppsadel, pullarträns och tredelat bett (+förbygel som vi alltid har när vi hoppar/klättrar i skogen)
Intensitet (1-10): 8 (Inte stenhårt men vi var igång hela tiden och han fick hela tiden hålla kvar en lugn galopp, som han tycker är ganska jobbigt :P )
Känsla (1-10): 8,5
Övrigt:
 
Ungefär vad vi hoppade :)

Bommar (mitten är upphöjd) på långsidan med ca 2 galoppsprång mellan varje, sedan räcket till oxern ca 3 galoppsprång mellan, sen tillbaka på oxern längst ner :P

När det var kanske 20 minuter kvar började det ösregna och hagla, så då tog vi en liten skrittpaus så pratade Therese lite sålänge, men vi fortsatte dom sista tjugo minutrarna när det började lugna sig med regnet :) Men Rico tyckte det var jätteläskigt när regnet och haglet studsade på min hjälm xD Vi har aldrig ridit ut i regn förut, vi har hittills lyckats undgå det ! ;) Men det var bara läskigt i början, då travade han lite på stället och visste inte vart han skulle riktigt, men sen lugnade han sig :)

Avslutade med att hoppa en teknikbana, den ordning som står under ritningen ovan :) Oxrarna var lite högre också, och först var jag lite osäker men jag visste (och vet) att Rico ställer upp så jag körde på som vanligt ! Han var gryyyyyyyyyymt duktig och jag är sjukt stolt över oss ;D Vad som var lite roligt efterråt var att Therese sa att hon trodde att Rico skulle klara av 1,30-banor om inte mer, trots att han är så liten :D :D :D Fatta vad stolt man blir när någon som Therese (tävlar ungefär i dom klasserna och är en jättebra ridlärare/instruktör) säger så om ens 6½-åriga lilla häst :D :) De enda stora saker vi behöver träna på är galoppen (som ska bli lugnare så han inte blir lång och hoppar flackt) OCH avståndsbedömningen, och båda verkar i alla fall gå åt rätt håll :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0