Rico - 15/11




Idag var det en privat hoppträning åt markarbets-hållet pga att det är ganska mörkt på volten så vill jag inte hoppa några höjder för han blir lite fegare då ;)

Han kändes ruskigt pigg idag, på framridningen kändes han superlagom och bra, liksom ett friskt tempo men väntade ändå på mig osv osv. Men så fort Therese höjde upp till småhinder började han latja runt och rusa iväg med mig, gjorde ETT ANTAL försök att ta ner huvet och bocka men jag var supernoga med att ta upp huvudet på honom i galoppen, vill inte trilla av och förstöra allt jobb där också ;) Aaaa men han blev rätt glad kan man säga xD I galoppfattningarna exploderade han varannan gång, drog iväg osv, och vissa gånger bara rullade han igång i lugn galopp ! ;) Min häst är ett mysterium ... :P

Så han var alltså åt det hetare hållet idag, han kör verkligen på dagshumöret ! Vissa dagar är han lat, andra dagar väldigt samarbetsvillig, sen finns det dagar då han beter sig som om han håller på att explodera ! xD Han är väldigt mångsidig, men för det mesta är han väl lagom pigg och framåt, med bjudning och arbetsvillig, samarbetsvillig :)

Dessa övningar jobbade på idag, de är faktiskt svårare än de ser ut (a) : (bommar och småhinder)

1. Serpentinbågar över tre sockerbitshinder på medellinjen (små-hinder). Här låg fokus på att han inte skulle dra iväg, inte bocka av mig (xD), komma hyfsat rätt på hindrena, göra hyfsade bågar, hålla jämnt tempo och rätt galopp i bågarna.

Det var faktiskt rätt svårt ! Men vi gjorde inte övningen så många gånger för vi lyckades bra bortsett från att det gick lite fort då :P



2. Klockan. Först stod dom på fyrkantsspåret eftersom vi har så liten volt. Sen tryckte Therese ihop dom så dom blev som en riktig klocka ;) Först tar man tex 6 & 12 några varv, sen lägger man till tex 9 och sist 3, till slut rullar man på en större volt med fyra småhinder :D

Var fokus på samma saker här som första övningen.

Inga bilder och ingen film ... var så mörkt ute så hade väl inte vart så spännade att se ändå ? ;)

Kommentarer
Postat av: Cicci

kul att det gick bra :)

2011-11-16 @ 18:13:24
URL: http://forevercissi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0