Rico - 10/9


Hittade ingen att rida ut med (var själv i stallet idag) så bestämde mig för ett markarbetspass på volten, med bommar och ett sockerbitshinder (50-60cm?). Red i lite mindre än en timme, alldeles lagom enligt mig :P

Han kändes ovanligt trött och seg i början, han totalvägrade fatta galopp. Slängtravade och försökte stanna. Trodde först att han hade ont någonstans men visade sig vara bara lite fjanterier ;)

Försökte fatta galopp från skritt då han inte springer iväg på samma sätt då, efter 10 minuters tjafs kom han igång i galopp och då lät jag honom gasa på lite så han kom vaknade lite :) Efter det blev det mycket lättare :)

Hade lagt upp 2 bommar på marken och ett sockerbitshinder, kom på medan jag red att det hade varit bättre med sockerbitshindret i mitten. Såhär såg det ut:


Hur jag gjorde, olika varianter av övningen: (Klicka på bilderna för att förstora dom)
    

Jag började alltså med bommarna bara, låtsades att det var ett hinder och försökte komma rätt på dom. När vi började få flyt rullade jag bara över sockerbitshindret också, några gånger i varje varv.

Övningen går ut på att öva upp avståndsbedömningen, både hästens och ryttarens :) Eftersom det gick skit i början så kände man verkligen att det blev lyckat mot slutet !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0