Rico - 3/4

Idag var det hoppträning och Rico kändes awesome !

Hade noll motivation tidigare idag, men det släppte när jag red - blev jättetaggad och det blev Rico också (han var noga med att visa det hehe).

På framridningen i skritt och trav kändes han lite trött och seg, men det brukar han vara innan han fått galoppera igång ordentligt :) I Galoppen kändes han superfin, jättelätt att reglera den ! Gjorde mycket tempoväxlingar och samlade upp på både börjt och rakt spår.

Vi började hoppa fram ett kryss med lång anridning till den, den var placerad i slutet på en diagonallinje "snett igenom". Där kom vi lite fel men han hoppade ändå :) När vi tog det åt andra hållet, med då kort sväng innan hindret, gick det mycket bättre ! Han vände fint på baken och vi fick gott och tid/plats att se avståndet. 

Vi hoppade igenom alla hinder/linjer som skulle dyka upp på "banhoppningen" i slutet av lektionen. Tänker inte gå in så djupt i det, men kan säga att han var jätteduktig ! Blev lite vingligt och lite korsgalopp på bågarna men han hoppade så fint ändå ! 
   Han stannade dock en gång, av den anledningen att vi hamna i något slags mellanläge gällande avståndet till hindret, han väntade på en signal från mig (ifall han skulle ta det stort eller klämma in ett galoppsprång, han är mycket mer uppmärksam på mig numera så han tyckte jag skulle bestämma) men jag var för långsam och visste inte riktigt själv hur jag skulle göra, så vi "la av" liksom, båda två ;) Jag var bara passiv och hade antagligen en "jag-fattar-ingenting"-min uppmålat i ansiktet. Inget tvärstopp för att dumma sig utan bara ett litet missförstånd oss emellan.
   När vi tog det igen sen så hoppade han så fint så, jag var lite snabbare med att lägga på en extra skänkel, men han tvekade inte alls :)

Sen blev det ett annat litet missförstånd EFTER den där oxern, när vi hoppade bana i slutet. Jag var allmänt trött, ofokuserad och glömsk (gick och la mig sent igår kväll, eller man kan säga tidigt idag haha) så det var mitt fel bara, hihi. Vi hade precis hoppat den och skulle då enligt banan svänga vänster. Jag började med att svänga höger för jag trodde det var dit vi skulle, sen kom jag plötsligt på att vi skulle åt andra hållet, vänster xD Så slutade med ett tvärstopp vid staketet xD Stackars Rico trodde väl matte var helt knäpp idag ;) Knäpp var jag väl inte, men lite snurrig måste jag medge ;)

Kändes rent allmänt riiiiktigt bra idag, man märkte på honom att han fått tillbaka hoppsuget och han VILLE hoppa. Dessutom lyssnade han utmärkt på mina signaler (när jag gav några hehe, syftar fortfarande på lilla missförståndet på oxern) och hade en superbra reglerbar galopp ! NÖJD NÖJD NÖJD !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0