Händelser vi minns - i bilder

Här är delar av vår historia, från början.

rico
Vi hittade Rico på ett försäljningsstall i Örebro. Söt fux 155cm i mkh, importerad från holland. Vi hade egentligen inte tänkt provrida Rico, utan bara två andra hästar i stallet. Anita, som jobbar där, hade Rico inne då och frågade om vi inte skulle rida alla 3 när vi ändå var där ... varför inte ?


De andra två hästarna funkade inte alls, vi kunde inte alls kommunicera hur fina de än var. Men vi var alla nöjda med Rico, både mamma och jag (och pappa men han red ju inte på den tiden). De sa att han kunde vara bakskygg vid uppsittningen, och att någon kunde hålla i honom när man satt upp de första gångerna, tills han vant sig med oss. Men han var så snäll så, vi märkte aldrig av den där baksyggheten så vi satt upp själva och det gick ju hur bra som helst. (han var rädd om bakbenen så inga styva transportbakskydd gick att få på ... Bilden är den första på honom hemma, första bilden jag tog alls på honom - första bilden av måååånga ^^)

-4
Rico fick komma ut i karantänhagen direkt när han kommit ... :) (snö i oktober ? xD)

Sadelprovaren kom och vi fick tag i en dressyrsadel och en hoppsadel, som båda satt fint ! Jag red min första lektion på honom (för Therese), vi red programridning LC 2003 - har kvar protokollet därifrån :D


Bild från första hoppträningen (för Therese) :)


Bilden: Minns att jag skrev någonting i det inlägget om att jag svävade på rosa moln ^^
 

Vi började med att mest rida ut när det var vinter sen. Vi köpte en westernsadel via Eva Malmström, jättefin var den :D Inte visste vi då hur stor användning vi skulle ha för den, på sommaren som kom ^^ (provsitter den på bilden, första gången jag satt i en westernsadel haha :P).  


Vi började tömköra honom lite då och då, gick super - trots hans "bakskygghet" som vi fått höra om av tidigare ägare/stallet som sålde honom.


Rico blev plötsligt rädd för pallen (vi hade suttit upp med pall sedan dagen vi provred honom, och så plötsligt en dag så ville han inte ... gick dock bra att sitta upp från marken så det gjorde vi då !) , så jag började pallträna honom, på bilden står jag på pallen och lutar mig över honom.  


Bytte design/färgtema på bloggen därefter ... :)




Minns särskilt den här härliga galoppen på volten i nysnön i solnedgången <3 Mamma knäppte ju några bilder, och det gillas !


Vi köpte vår hästtransport/släp, så vi kunde åka och hoppträna för Cathrine Persson på vintern ! Bilden är från en av de första hoppträningarna i Husby :)


Alla hjärtans dag ... :)


Vi köpte en barbackagjord på hööks, så man kunde komma upp barbacka :D Satt upp med barbackagjord, sen tog jag av barbackagjorden medan jag satt på :) Så vips så satt jag barbacka på min skrutt för första gången <3 :)  


Minns att alla Ricos hagkompisar försvann samtidigt under en tid :S En fick boxvila, En blev såld och En stod i sjukhage eller så tror jag ... och Rico gillade det inte alls ( stod och skrek ... :/ ) så Atlaz fick bli hans tillfälliga hagkompis :) Och OJ så dem lekte om dagarna ^^



Vi kom iväg på vår första lokala dressyrtävling, LC:1 på gamla ridskolan Farsta :D <3 Tror vi blev godkända i alla fall, haha :)  


Vi åkte iväg på första Pay & Jumpen, dock liknade det mer träningsform än tävlingsform (man värmde upp gemensamt i grupp och hoppade fram och så, och sen hoppade man bana i slutet). Det var i Balingsta. Hoppade 70 cm & 80 cm :)



Hoppningen gick bra men blev lite tokigt då och då ... ovan: lite bilder från träningarna i våras, det blev mycket failhopp/toksprång under den tiden ^^ Som ni kanske ser ;)


Vi löshoppade Rico för första gången :) Upp till 90cm (LD)  


Vi red bort till stranden för första gången och doppade hovarna för första gången <3 Jag var så stolt, för han vågade inte gå i först ! Fick ta svans på ponnyn jag red ut med :)


(Stolt häst och ryttare hoppade "högt" en lektion på våren <3 dock visste jag inte då att jag hade hoppat/skulle hoppa 110 på våren haha... fick veta det av Therese på hösten 2011)  


Nya fina benlindor :)


Vi var med på Thereses lilla ridläger, avslutades med Påsklovshoppning(?) 90cm-1m
Blev några toksprång här, som ni ser på bilden ovan haha ;) Hann inte med honom riktigt :P


Vi for vidare till Fänninge (Örebro) i Juni 2011. Där vände det på en femöring, bara några dagar efter vi kommit dit ... Vår framtid ändrades och saker blev komplicerade :/  ...


Eftersom vi inte kom upp på honom så blev det mycket jobb från marken ...


Vi gjorde uppsittningsövningar, som gick ut på att ... jaa.. ni ser ju bilden ;) Så småning om kunde vi stå rätt upp i sadeln, men bara vi vinklade benet lite så for han. Det var bara att hålla sig kvar tills han stannade, så belöningen kom när han stod stilla (belöningen = att det läskiga - vi - försvinner haha)

Jag minns att jag sa, när vi var i den läget där han stod lugnt och stilla när jag stod rätt upp och lutade mig över sadeln, att vi var så nära att kunna sitta upp - men ändå så långt borta :/


Vi höll igång honom med tömkörning varannan dag och ledde honom skogspromenader varannan dag - så han skulle vara ridbar (inte totalt omusklad) när vi någon gång kunde komma upp och rida igen ...



Vi åkte hem i början/mitten av Augusti igen, efter min allra första helt ridlösa sommar. Vi var på hyfsat god väg att kunna sitta upp men vi vågade inte riktigt riskera att förstöra det där vi tränat upp under hela sommaren, så vi väntade. 


Vi fortsatte hålla igång honom med tömkörning, longering och löshoppning. Dock behövde vi inte promenera med honom längre, då han äntligen fick komma tillbaka till sina busiga hagkompisar ! <3 

 
Vi fortsatte med tömkörningen, och började också - efter att Eva hade kommit till oss och hjälpt oss med uppsittningsproblemet - med "påsträning" vilket gick ut på att ta bort det läskiga när hästen behärskar sig/står stilla. Första gången vi gjorde det här så for han runt runt runt, men när han väl stannade tog vi bort det läskiga (tex paraplyet) och då förstod han direkt. Vi vill att han ska stå stilla när något är farligt/läskigt, för då försvinner det farliga/läskiga :P

Det var en väldigt sorgsen tid, allt kändes liksom ganska hopplöst. Men vilka band vi skapade, vi hade väldigt roligt också ! ;)


Vinnaren i utlottningen drogs ... :)


24 Augusti var en dag av ren och skär LYCKA <3


Vi började komma igång och hoppträna igen :D <3


Vi började träna på samma nivå som innan sommaren (90cm-1m banor)  


Hoppade en riktig trippelbarr första gången på träning (hade en på en pay & jump men den var så liten ^^)



Var med i KM på Enliden, kom tvåa :D (ursäkta sitsen, toksprång ^^)


Och så hade vi haft Rico i ETT ÅR. Vi firade inte bara vår årsdag, utan även Ricos födelsedag <3 Bilden togs 23 Oktober 2011 - ett år efter vi hämtat hem honom från Örebro !


Vi började få bakslag i hoppningen, Rico började vägra på träning och tävling och när jag trillade av så fick båda vi en rejäl smäll på självförtoendet :/ Försökte bortse från den där träningen, bara några dagar innan vår tävlingsdebut LD i hoppning. Tänkte att det var en engångsgrej, ett missförstånd bara.




Allt gick super på framridningen och framhoppningen, han stannade någon gång på oxern men han kom över sen :)
Men väl inne på banan hade de satt upp ett stort spöke med mask en bit bakom första hindret, som var jätteläskig tydligen. Rico kastade sig undan några gånger när vi stod och väntade på att ekipaget innan skulle hoppa klart banan. På banan frös han totalt, tog varken gas eller broms. Vi fick två stopp på första hindret, sen kom vi över ! Men fick ett tredje och sista stopp på andra hindret. Där var det riktigt surt att vi inte fick någon chans att hoppa mer den dagen, Rico förstod att om han vägrade så fick han åka hem till Zebb, hans bästis, det var ett rejält bakslag.

image description
Oh juste, Rico klipptes också ! Innan tävlingen någon gång var det, så det är inte helt kronologisk ordning tyvärr ! ;)




Therese hoppade Rico efter en träning, hoppade upp till 115 på en oxer, för att testa lite vad han kunde. Vi konstaterade att det inte var något fel på honom (alltså att han inte hade ont någonstans i hoppningen - utan att det var av en annan anledning han stannade på träning och tävling) för annars hade han ju inte hoppat 115 med Therese, som bara hoppat honom två gånger eller så ;)


Och så var det Jul och Nyår <3



Utlottningsbilden målades klart lagom till Jul :D Och jag påbörjade även nya bilder :)




Vi åkte på Pay & Jump på Runsten, blev 3 vägringar varav en avtrillning men annars gick det faktiskt super ! ;D <3

Och jaa, det är där vi är nu. Nästa Pay & Jump är på lördag ! :) Ska nog bli kul ... haha ;)

Förlåt att det blev så mycket, hoppas ni inte bara bläddrade igenom det på 20 sek, jag ägnade ett par timmar åt det här (a) :D

(godnatt)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0