Rico - 17/7

 
Idag kände jag först egentligen inte för att rida, vädret var skumt hela dagen med åska blandat/varvat med solsken. Pga åskan fick hästarna gå in mitt på dagen (de andra tre hästarna i stallet står ute på ett stort fält utan skydd) och Rico kan inte stå själv ute så han fick också gå in i boxen. De stod där flera timmar, men vi promenerade en sväng och lekte i ridhuset för att han skulle slippa stå i boxen så länge. Redan då var han väldigt pigg och framåt.
 
Red ut senare på kvällen, planen var konditionsträning på galoppsträckorna ute, men han har en oändlig uthållighet så blev knappast något ansträngande för honom. Blev inte ens lite trött efter en timme med galoppintervaller, han frustade mest och ville bara öka på ! ... ;) När vi skrittade hem hade han minst lika bra tempo som när vi skrittade fram honom i början. Vi tog även en kort galopp i en uppförsbacke vilket var bra, fick driva på honom lite så han tog i :)
 
I början av ritten ville han inte gå hemifrån, inte ens när mamma cyklade före. Men efter första galopperna på bad-raksträckan piggnade han till och då blev det lättare.
 
Idag hade jag bytt till det tredelade sötmalms/koppar-bettet som vi inte använt på länge. Han var väldigt känslig både fram och tillbaka och lyssnade bra. Han var pigg och framåt men inte stark eller dragig i munnen, han lyssnade jättefint på tempoväxlingar, ställning mm. Jättetrevlig !
 
Han skötte sig super genom alla galopper men han fick lite åsikter de två sista galopperna, i fattningen gjorde han några upprörda språng upp i luften för att jag höll igen honom och inte lät honom dundra iväg (han var lite taggad på hemvägen), därför tog jag en till galopp efter det och då pep/ylade han sådär som han brukar göra när han har någon åsikt haha.
 
Idag kändes det roligt att ha häst, fick slappna av i galopperna och inte sitta på helspänn, både Rico och jag tyckte det var roligt och det var ganska lagom varm ! Åskan slapp vi också ;)
 
(han ser trött ut på bilden men han var långt ifrån trött !)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0