Balans

Jag tror att jag måste lära mig att lita på min balans. Jag försöker hela tiden att inte ge någon anledning till Rico att vara spänd eller bli rädd för mig, men på fel sätt. Jag liksom "håller i mig" genom att spänna hela benen och låren, för att jag inte ska råka skrämma honom när jag vinglar lite eller så. Men jag gör det på fel sätt, jag borde lita på att jag har balans och slappna av så att Rico inte går och tror att något ska hända hela tiden. Jag har haft bra balans tidigare i våra liv, varför skulle jag ha tappat den balansen NU ?

Jag spänner mig omedvetet när jag rider och det vill jag verkligen inte. Då gör jag det bara svårare för HONOM att slappna av och tänka på arbetet istället.

Han är allmänt lite på tårna numera (vilket gör all ridning och hantering svårare), tror att hans silage han äter ute i hagen har för hög sockerhalt eller för mycket energi helt enkelt. Vi kan inte trappa ned på hans kraftfoder eftersom han INTE FÅR något kraftfoder. Han får lucernpellets och linfrökaka. Linfrökaka är typ kraftfoder men han får i princip ingenting av det nu, typ max en halv DL morgon och kväll.

Jag tror att det är pga denna överskottsenergi som det svajjar i hoppningen, han tittar på lite allt möjligt, hoppar till för nästan ingenting, blir rädd när jag inte är i 100% balans eller mer. Han är allmänt ... spattig ? Jag har tappat lusten att hoppa nu, men ska försöka hitta den igen tills på tisdag. Vill ha revanch, vill ha roligt och inte behöva sitta och knipa med i hopp om att kanske kunna sitta kvar om han blir rädd för något. Det blir ingen avslappnad ridning ... :(

Men jag ska försöka på nytt på tisdag... Hoppas det vänder :)


(han har inte hunnit få upp benen på bilden därför ser det lite konstigt ut :P)

Tänk att vi KUNDE hoppa sådär högt utan problem, KUNDE inte KAN ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0