Rico - 12/6

Hoppningen hade skjutits fram en timme. Jag påstränade lite innan jag satt upp men gjorde inte så mkt övningar för han verkade lugn och avslappnad :) Han ryckte till litegranna för jag var klumpig men jag kände att han hade tagit åt sig av all påsträning, som vi tränar honom med att han ska stå stilla när han blir rädd. Men han var duktig i alla fall och stod stilla :) Sen är han ofta lite spänd när man precis ska börja skritta men det var inget farligt idag :)

Först värmde alla upp lite självständigt medan Therese + föräldrar byggde fram fler bommar och hinderstöd. Jag skrittade mest och började sedan trava och galoppera på den gemensamma framridningen. Jag flyttade honom mkt i skritten och bara försökte få honom att vara framme för skänkeln, ta förhållningar och drivningar(?hehe) direkt och inte efter ett tag. Gick sådär med det hehe.

På gemensamma framridningen flytta ut bakdelen i hörnorna i skritt, trav och galopp. Han var lite stark i galoppen.

Sen hoppade vi fram på ett litet räcke och sen började vi hoppa igenom alla hinder på banan, men jag hoppade inte alla med Rico. Varför ? Han hoppade av stort på ett litet räcke så han blev rädd för mig när jag inte helt hängde med, och då drog han ett varv på volten och om jag inte hade KÄNT Rico och vetat hur han är så hade jag nog åkt i backen. Men det gäller bara att hålla i sig, försöka komma i balans (dock svårt när han typ lägger sig i hörnorna och bara skjuter iväg), ta och lätta i tygeln och behålla lugnet.
   Han gjorde samma sak igen nästa gång jag hoppade hindret, men då tog det bara ett halvt varv innan jag fick stopp på honom. Han verkade koppla det där, att när han sedan stannar så kommer jag i balans och då är inte ryttaren läskig längre :) Men han kopplade däremot inte att det var för att han hoppade av stort och drog iväg efter hindret som ryttaren kom i obalans.

Efter den där lilla incidenten så var han spändare och starkare och drog efter hindrena trots att vi kom rätt på dem. Det gjorde att jag, som jag nämde tidigare, inte hoppade alla övningar och linjer och bågar för jag kunde inte hoppa mer än ett hinder i taget på honom.

Hoppade trippelbarr, dock stannade han nån gång (även på andra hinder) för han är i sin egna lilla värld när han galopperar och så helt plötsligt kommer det upp ett hinder och då måste han stanna och titta på det ... ? När vi kom över gick det bra i alla fall. Avslutade med några varv på ÅTTAN, blev lite noll kontroll mellan hindrena men det var bra träning och vi kom hyfsat rätt på alla hinder :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0