Rico - 17/6

Idag var det en liten tävling i dressyr och hoppning, som avslutning på träningslägret ! Vi började inte med dressyren förrän efter lunch för det var sådant oväder. Ganska direkt efter dressyren körde vi hoppningen, så vi slapp rida fram dem en gång till. Meningen var att vi skulle haft dressyr på morgonen/förmiddagen och så hoppningen efter lunch.

DRESSYR LB:1 2006:
Kom fyra här tror jag, med 58,96%. Nöjd för att det var min första LB, första gången jag red programmet, har inte övat något eller så. Han hade fin form en bra bit av passet, dock inte hela tiden tror jag inte :) Men han var eftergiven och bra. Är nöjd med vägarna (som jag annars brukar slarva med) men tempot var lite ojämnt ;) Glömde inte programmet heller, trots att jag lärde mig det så sent som igårkväll/imorse. 

Han kändes tillbakadragen i början av framridningen, men efter jag ridit fram ett tag på Bergavolten (där underlaget var bättre) så vaknade han lite mer och travade på lite bättre ! Ökade skritten var dock svår, fick några travinslag där, och serpentinerna blev inte så jämna som de kunnat vara hehe.

HOPPNING ca 70cm:
Skulle hoppat 70cm-80cm men hindrena såg så höga ut (har blivit höjrädd under det senaste året hehe) när ekipaget före mig hoppade 70cm så jag hoppade på samam höjd, då slapp de höja för min skull också :) Fick låna ett hoppspö för mitt har sprungit bort, och så hade jag det tredelade bettet som jag brukade hoppa med förra våren då han var så himla stark i hoppningen. Han tog det jättebra och var INTE ALLS stark i munnen, utan lite väl tillbakadragen istället. Dock blev han nästintill perfekt när jag fick ett hoppspö också. Han hade jättebra galopp och hoppade väldigt fint. Kändes som att han hoppade mycket med ryggen, blev lite uppskjuten ur sadeln, men inget farligt.

Själva banhoppningen (tävlingen) gick väldigt bra. Fick tyvärr 4 fel för han stannade på ett räcke som vi kom fel på. Annars felfritt ;) Pga stoppet fick vi ganska lång tid, tog ett tag att rida an hindret på nytt. Han hoppade det på andra försöket men vi kom lite fel, så jag kom lite i obalans. Det var näst sista hindret då, och det var en båge med orelaterat avstånd till en parallelloxer som han hoppade av stort på så jag hamnade på halsen.

Och NU kommer jag till det som gjorde min dag, Rico gjorde en fantastisk insats och bevisade för oss att han LÄRT sig någonting utifrån all den träning från marken vi lagt ner på honom. Eftersom han hoppade av jättestort på sista hindret (parallelloxern) så hamnade jag på halsen. Han började sticka iväg, och jag tänkte att Nu är det kört, vad ska jag göra ? Jag kunde inget göra, utom att bara hålla i mig eller släppa taget. 
  
Och jag tänkte då INTE släppa taget. Jag kunde inte bromsa honom för jag hade mina händer runt halsen på honom (ingen kontakt med tygeln) så jag bara höll fast mig så gott jag kunde och försökte prata lugnt med honom. Efter ett tag kände jag hur han saktade ner galoppen, svängde och stannade på mitten. Då satte jag mig till rätta och GISSA OM jag var lycklig ? Utan den träning vi lagt ner på honom hade han spurtat iväg när jag hamnade på halsen, och han hade inte stannat förrän jag låg i backen. Men nu så lyssnade han på mig och fick automatiskt sin belöning när jag satte mig tillrätta i sadeln, då är jag inte läskig längre när jag sitter i balans mitt över honom. = Det farliga försvann när han stannade. Sen berömde publiken MIG för att ha varit så duktig och suttit kvar, men jag tycker det var Rico som skulle fått massa beröm (det fick han iförsej också, av de som känner honom och vet hur han är, typ jag och Therese :P)

Slutade på sista plats i hoppningen, pga stoppet + tiden som gick när vi red an hindret på nytt. Men det är inget som ligger och gnager på mig, huvudsaken är att känslan var bra och det var den verkligen !

Hann inte med att pröva omhoppningen (utom tävlan) för vi hade redan dragit över massa eftersom vi började så sent. Men fick hoppa ett räcke innan jag gick ut bara för att vårt sista skutt skulle kännas bra :) Han skötte sig super där med :)

Bilder + Filmer borde komma om inte alltför lång tid. Återkommer med dem ;D


Kommentarer
Postat av: Cicci

Tyckte ni båda var super duktiga! var det någon som fota mig tror du? vet att jag blev filmad men det skulle ta ett tag...

2012-06-17 @ 22:27:57
URL: http://ciccicarlssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0