Rico - 27/3

Idag var det kvällshoppning för Therese (blev mycket hoppning nu men jag ska i vanliga fall hoppa bara på tisdagkvällar, och vissa söndagsträningar då och då) !

Rico var seg som ett tuggummi på framridningen, tog inte skänkeln och var allmänt knackig och stel. Men lånade ett hoppspö (ska fortfarande leta upp mitt eget snart!) och bara höll i så vaknade han lite. Efter galoppen var han bättre !

Fick rida som en dåre på framridingen, Rico var VÄLDIGT MYCKET HÄST att rida idag - speciellt i galoppen då jag först skulle samla upp honom, skapa tryck i galoppen, och sen också ställa honom inåt och jobba honom lite. Han var SÅ stel och stark i innersidan. Fick mjölksyreattacker i både armar och ben xD

I alla fall, hoppningen i sig gick väldigt bra ! Var lite svettigt efter framridningen bara ;) Hoppade först alla hinder en eller två gånger, var och en för sig. Sen i slutet hoppade vi en liten bana (jag hoppade 70cm) och sen avslutade jag med att hoppa en oxer igen med en hjälp-galopp-bom före, ca 85cm var hindret !

Han var väldigt duktig, men han tyckte det var jobbigt när han fick gå länge i samlad galopp med tryck i, då svängde han in rumpan bara.

Några positiva grejer med dagens träning:
* Han stannade inte
* Det blev bara ett toksprång och då hängde jag med hyfsat så han fick inget ryck i munnen
* Han har blivit mer uppmärksam på mig och mina singnaler, tex såg jag att avståndet skulle bli fel till ett hinder, så jag valde att länga galoppsprången/t innan hindret och då kom vi rätt på hindret, för att han var snabb och lyssnade :D
* Han lossade verkligen i traven när vi travade av dem på åttvolt som avslutning.

Att utveckla/Tänka på till nästa träningstillfälle:
* Galoppera igång honom innan jag börjar jobba honom i övriga gångarter, så han är uppvärmd rätt igenom.  
* Inte ha så varma kläder xD Det är faktiskt vår nu !



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0