Har ändrat lite på dagen

Löshoppningen gick sådär, Rico verkade tröttna fort och dessutom så höll vi (eller inte vi egentligen, utan de andra som löshoppade) oss/sig inte till Thereses råd utan de höll på och höja hjälphindret innan och satte

Det är svårt tycker jag när man är fler (så många) som ska löshoppa för då kan man liksom inte lägga upp det så som man ville/tänkte själv. Therese sa att det nog skulle gå bra att löshoppa med titthinder sålänge vi har ett hjälphinder före, ca 6 meter mellan, och att någon var snabb och drev på ifall hästen skulle tveka. Hjälphindret skulle endast vara ca 40cm - bara finnas där till hjälp att komma rätt på huvudhindret, för att hästen ska få en schysst chans att kunna hoppa ! Men de andra började höja och fixa och trixa ... Och det var jag som släppte/tog emot Rico så jag kunde inte hålla i longerpisken också. Så jag kunde inte göra annat än att smacka (jag är inte bra på att smacka ...) när han tvekade eller hade för dålig galopp tex. Han stannade en gång när vi precis hade tagit fram vattenmattan, han var väl inte beredd på den. Men eftersom han då hamnade mellan hjälphindret och huvudhindret så fick han hoppa hindret från skritt hehe ... Vi hade inga höjder idag utan bara små titthinder för att de skulle få öva på tex vattenmattan.

Fick en plötslig idé där på eftermiddagen, att efteranmäla mig till Titthoppet ! Det är en klubbhoppning som Usek kommit på, som är som en pay & jump. Alltså man får hur många försök som helst på sig för att komma runt, så man är där för att träna på titthinder, inte för att vinna något eller rida snabbt eller så, utan man tar det i sin egen takt (även om det såklart är bättre för både häst och ryttare att ta alla hinder på en gång, så får man upp galoppen lite med banans gång) :) Trodde inte det skulle gå såpass bra utan Thereses hjälp men det gick faktiskt över förväntan ! Vi hade vädret på vår sida och om man bortser från att det blåste halv storm var det väldigt fint och skönt väder ute :D ¨

Kollade på filmerna från förra Thereseträningen innan jag skulle rida, och efter det ekade Thereses ord i huvudet på mig när jag red ! "Bestämd ridning" , "fånga upp honom lite där" , "skänkel om" , "trampa ned hälen tänk långa ben" , "känn att du har honom framför dig hela tiden" osv osv, det hjälpte verkligen !!! :D





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0