Okej, need some help here

Här är mitt nuvarande utkast på talet (som tyvärr ska hållas imorgon ... så är liiite brådis men ni är sådana nattugglor hehe om man jämför med mig)

OBS faktan på mitten om ridsportgrenarna är inte så viktigt för ER att läsa, jag ska hålla talet för de som inte vet vad ridsport är ens :P

(det jag behöver hjälp med är
1. Hur ska jag knyta ihop början och slutet på ett bättre sätt ?
2. Mitt tal är egentligen nästan 2 minuter för långt - Hur ska jag förkorta det och vad ska jag ta bort ?
3. Är faktan OK ?
4. Behöver tips på bättre exempel i början + slutet, mina sög lite ... 
5. Övrig respons på innehållet !? <3 )

Vore alldeles fantastiskt awesome om ni kunde hjälpa mig, jag är ute i sista minuten och skulle behöva lite sista respons (hjälp) inför imorgon. VILL VILL VILL ha mvg i Svenska för det har min lärare sagt i 3 år nu att jag KAN få om jag kämpar lite ... hehe :S Tror detta är bland det sista vi får betygsatt - NERVÖS .

" Om jag säger HÄST eller HÄSTSPORT, vad ser du då framför dig ? Ser du Rolf-Göran Bengtsson ta EM guld i Madrid i Spanien, eller ser du en travhäst som går i mål i ett V75-lopp ? Ser du en häst som du träffat som liten ? Ser du en häst som gör allt jobb och en ryttare som bara sitter där ?
   Eller, tänker du att; vadå ? Det är ju ingen sport ?

Jag ska berätta för er om en sport som ligger mig VARMT om hjärtat. Nämligen HÄSTSPORTEN.
Jag vill informera er om vad Hästsporten har för olika grenar och discipliner, vad hästen betyder för ryttaren och tvärt om.

HÄSTSPORT är ett samlingsnamn för flera olika sorters sport med häst.
ORDET HÄSTSPORT kan liknas med ordet BOLLSPORT. Likväl som det finns flera olika bollsporter finns det även fler olika hästsporter.

Det finns TRAVSPORT, GALOPPSPORT och RIDSPORT. Den sistnämda är den jag tänker berätta mer om, det är den största och bredaste av dessa hästsporter. Det är även den jag har mest erfarenhet av och kunskap om.

De grenar som finns inom RIDSPORT är:
BANHOPPNING: En spännande ridsportsgren som är relativt lätt att förstå. Det är den grenen som är mest populär och har flest antal utövare. Man ska, oftast på tid, ta sig över flera hinder i en bestämd ordning på en bana. Hindrena i banhoppning är rivbara av säkerhetsskäl. Det ekipage som har minst fel och kortast tid vinner.
DRESSYR: Det kan man kalla hästarnas balett. Man ska utföra ett bestämt rörelseprogram så bra som möjligt. Allt poängsätts av domare. Ekipaget med högst poäng vinner.
FÄLTTÄVLAN: Det är den tuffaste och mest riskfyllda av ridsportsgrenarna. Man ska genomföra 3 delmoment - DRESSYRPROV - BANHOPPNINGSPROV - och UTHÅLLIGHETSPROV. Uthållighetsprovet är det som gör Fälttävlan så riskfyllt. Man ska då hoppa naturhinder i terrängen, dvs skog och mark, hindrena är fasta och och går inte att riva.
Det är i denna grenen som flest dödsolyckor och svåra skador uppstår, just för att hindrena inte går att riva och då kan häst och ryttare gå omkull vid rivning, istället för att en bom trillar ned.
DISTANS: Är ett annat sorts uthållighetsprov, utan hinder, som kan sträcka sig över flera flera mil.
KÖRNING: Påminner om Fälttävlan med sina 3 delmoment. Istället för en ryttare på ryggen har hästen en vagn bakom sig. De tre delmomenten är MARATON, DRESSYR och PRECISION.
VOLTIGE: En avancerad gymnastik som görs på hästryggen.
HÄSTBOLLSPORTER: Horseball, ungefär som basket OCH Hästpolo, båda är lagsporter.
WESTERNRIDNING: Är en slags ridteknik där häst och människa samarbetar avslappnat och på bådas villkor.
Det finns många grenar inom westernridning som man kan välja på.
Några kända exempel:
Barrel Race - Man ska runda tunnor på tid.
Trail - En form av lydnadsbana som poängsätts av domare.
Pleasure - Westernridningens dressyr. Man utför ungefär samma rörelser men på slapp/lång tygel och med ett annat ridsätt.
Team Sorting - En laggren med två ekipage i varje lag. Laget ska tillsammans sortera och flytta djur (boskap) i nummerordning från en fålla till en annan.

   ½ Miljon Svenskar rider för Motion eller Tävling.
   Ridsporten är en av väldigt få OS-grenar där män och kvinnor tävlar på samma villkor.
   Det är även DEN ENDA OS-gren där ett djur ingår som deltagare.

I Ridsporten är häst och ryttare PARTNERS, de är medspelare och tränar och tävlar tillsammans.
Den relation DU har till din danspartner eller ditt fotbollslag är nästan densamma som relationen ryttaren har till sin häst, och tvärt om.
Skillnaden kan vara att det är många som till exempel har egna hästar, och då blir ju hästen till ett husdjur - en familjemedlem.

Det finns så många sätt att utöva sporten så jag skulle säga att det här är en väldigt bred sport. Det finns något för ALLA. Jag har ändå bara nämt en del av alla sportens grenar, och inte hittils sagt någonting om rodeo, tjurfäktning och engelsk rävjakt. Dessa är bra exempel på hästsporter som har en begränsad kulturgeografisk utbredning, de finns inte i Sverige.

Så, om jag nu frågar dig igen ... (och så ska jag knyta ihop det med början ...) "

Guld värt för lite tips och åsikter kring denna, ni har hela idag + en stund imorgon på er, jag skriver det slutgiltiga manuset imorgon bitti/förmiddag. Vad bör tas bort ? Vad bör läggas till ? Alla som hjälper får NÅGOT tillbaka av mig.


Kommentarer
Postat av: Jossan

Det här var svårt, eftersom jag tycker talet lät bra, ska dock försöka komma med några åsikter endå...



Du kanske kan skriva nått liknande som det här i slutet:



Så, om jag nu frågar dig igen efter att du hört mitt tal.

Har nått av det jag sagt fått dej att ändra åsikt om Hästsport? Du kanske inser nu att hästsport verkligen är en sport?



BRA för då har jag lyckats framföra det jag ville förmedla med det här talet....



kom ju på nått iafl det är ju bättre än inget, right?



Haha men som sagt jag kan inte så mycket opm det här med tal och sånt där ;)



Lycka till med MVG:et imorgon iafl! :D

Får ni fortfarande dom "gammla betygen"? :)

2012-05-27 @ 21:59:07
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se/
Postat av: Alice

Där du skriver det om att hästen och ryttaren är ett team skulle du kunna ha med ditt favoritcitat, samma som i headen? :)

2012-05-28 @ 15:31:55
URL: http://storlekponny.blogg.se/
Postat av: Caroline - http://ponnitjejens.blogg.se

Hej! Jag tycker att ditt tal är jätte bra, och du skulle kunna ställa frågan som i kommentaren innan, om de har ändrat sin åsikt om ridsporten.



Jag skulle nog inte kunna göra talet bättre, så du har lyckats superbra tycker jag! :D

Lycka till! :)

2012-05-28 @ 20:04:49
URL: http://ponnitjejens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0