Rico - 4/10

Idag fick vi ta lite revanch i dressyren ! Var väldigt länge sedan jag red en dressyrlektion, och ännu längre sedan jag red för Kicki ! Men eftersom mamma och pappa är och hämtar Valle nu på kvällen så fick jag ta hand om Rico, de skulle ju ändå upp till Bålsta och hämta honom ! :)
 
Det gick bra att sitta upp, men han höll på och backa när jag satte foten i stigbygeln, men bara några gånger sedan gav han sig ;) Skrittade fram i ett hyfsat tempo, travade fram utan några större krav, försökte bara hålla ett jämnt stöd i båda tyglarna och han kändes fin och framme för skänkeln (hyfsat :P). Sedan började vi sätta lite krav, men någonstans mitt bland frustningarna fick han ett ryck och började skena iväg. Skillnaden från förra gången, då jag åkte av, var att jag hade båda fötterna i stigbyglarna och det hjälpte mycket verkligen, då kunde jag ha kvar balansen och därmed inte skrämma honom ytterligare ! Jag försökte bara hålla mig lugn, höll ett jämt stöd i båda tyglarna (det funkar inte att ta och lätta då blir han bara stressad) och pratade med honom. Efter kanske 2-3 varv på den volten vi red på så lugnade han sig och vi stannade på mitten och andades lite.
 
Försökte rida på som vanligt efter det, men det var såklart svårt för han var lite spänd. Vi jobbade lite på åttvolt och vanlig volt i trav, vi galopperade inte alls idag (om man bortser från när han skenade haha) men det var alldeles lagom att fokusera på traven idag, det var mycket fokus på min inverkan och att han skulle gå fram för skänkeln, fram till bettet. Han blev väldigt fin i slutet, han korvade sig lite emellanåt och försökte hitta på nya saker för att slippa undan men jag tycker ändå han skötte sig rätt fint överlag !
 
Satt av och skrittade av honom för hand, stretchade och in i boxen.
 
Gammal bild från efter ett kicki-pass :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: nomi

kan du inte klicka dig in på min bogg och säga vad du tycker om min nya ponny! :D

2012-10-05 @ 11:52:23
URL: http://nomies.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0