Ryttarens utveckling

 
Tiden jag haft hittills med Rico har förändrat mig såå mycket som ryttare. Som person också, antar jag, men främst som ryttare.
 
För det första har jag blivit bättre på att rida. Nu inverkar jag bättre på hästen när jag rider och jag känner att jag hela tiden hittar fler knappar, jag har mer koll och vet hur jag ska göra. Jag rider kanske inte alltid så snyggt och prydligt, men jag inverkar bättre och det tycker jag är viktigt.

Men det är två saker som speciellt Rico har bidragit till. Dessa två saker kanske på ett vis säger emot varandra.
Jag känner i alla fall att jag blivit säkrare i mig själv i Ricos situationer, det vill säga situationerna som uppstår med speciellt Rico. Exempel är uppsittning, vägringar, tokhopp, och full sken över ridbanan. Jag vågar ändå lita på mig själv och på honom, och jag blir inte längre särskilt rädd när han tex skenar iväg, jag vet att det bara gör saken värre ändå. Istället kan jag hålla mig lugn och ta tag i situationen. Jag har börjat lära mig hur jag ska bete mig och hur jag ska handla när han gör så, så som han kan göra.
 
Men också så har mycket inträffat under de här snart-två-åren. Jag har åkt av Rico nio gånger hittills. Jag har alltid försökt lära av mina misstag, reflektera över det och många gånger har jag insett att jag kunde gjort annorlunda eller att det rent ut sagt var ryttarens fel (mitt fel) att det inträffade. För mig känns det bättre att veta att om det var mitt "fel", då kan jag lättare hantera det och jag slutar inte lita på Rico för att något händer. Jag vet hur han är, och jag känner att jag har ett visst ansvar att rida på ett visst sätt så att våra ridpass blir säkra för båda oss.
 
Jag försöker alltid se det positiva i det som händer, men det är ju svårt såklart och vissa saker fastnar i huvudet på en. Jag har blivit osäkrare på så sätt, jag gör allt på den säkra sidan och jag tar inga risker, eller chanser. Jag har främst blivit osäker i hoppningen, just för att de flesta av våra bakslag har varit på det området. Han har stannat på hinder, gjort tokhopp, dragit efter hindrena, varit snabb och stark ena dagen och seg som tuggummi andra dagen. Rico är inte konsekvent i hoppningen (eller i ridningen överhuvudtaget) och det gör att det blir svårt för mig att vara konsekvent i min ridning. Det skapar bara osäkerhet från båda sidor.
 
Med dessa ord skrivna ska jag byta om och ta moppen till stallet ! Idag ska det bli en dressyrlektion för Therese, tror vi skulle jobba lite extra med skänkelvikningar mm. Blir nog bra ! :) Kameran åker med, kanske kan ta någon bild på Valle i hagen :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0