Rico - 15/9

Idag var det tävling på Enliden ! Först var det en inbjudningstävling, och sedan klubbtävling. Jag och Rico var bara med i klubbtävlingen (KM) för att kunna hoppa lägre än LC/LD (Rico är ju storhäst).
 
Framridningen: Var på Lövstas volt, som ligger en bit ner på vägen. Volten är lite mindre än Enlidens men den hade bättre underlag efter allt regn, tror det är för att det är mer grus än sand där. Medans jag red fram där så hann det ju torka upp lite mer på tävlingsbanan, och det var ju bra :)
 
Jag red fram ganska länge, gjorde lite skänkelvikningar, checkade att det gick att svänga, gasa, bromsa. Först i skritt, i trav och sedan galopp. I början kändes han lite väl tillbaka, men efter galoppen vaknade han och då kändes han redo för att hoppa :)
 
Framhoppningen: Var också på Lövstas volt ! Det blev inte alls trångt för vi var bara tre-fyra stycken samtidigt, sen startade jag nästan sist (om man bortser från dom som hade hoppat en klass innan och inte behövde rida fram), så jag fick vara själv på framhoppningen ett bra tag också !
 
När jag kände att jag hade koll på galoppen i båda varven så började jag med att hoppa krysset. Tror jag fick ett stopp första eller andra gången för jag red inte som jag skulle, efter det så skärpte jag mig lite och var mer bestämd ^^ Tog sedan räcket, lät honom skritta lite, tog räcket någon gång till och sedan oxern. Eftersom hindrena var såpass låga så hoppade jag fram rätt mycket, normalt sett tar jag bara en-två gånger på varje hinder men idag hoppade jag lite extra och det är bara bra för Rico.
 
Han blev lite taggad mot slutet och fick en sådan där studsig galopp mot hindrena ^^ Bra att han tyckte det var roligt i alla fall :P
 
KM klassen: Var på Enlidens volt.
 
Jag fick ju veta bara några minuter innan start att det var en annan bana i KM klassen. När jag gick banan innan jag började rida fram så var det bara en banskiss uppe och det var den jag hade lärt mig. Och den var fel. Jag är urusel på att lära mig banor, särskilt på kort tid och under press, så det förstörde en del för oss. Rico springer ju ofta iväg lite efter varje hinder, för att han tycker det är så kul, och då fick jag ju ännu kortare tid på mig att tänka ut vilket hinder som var nästa. Eftersom han galopperade iväg ganska fort hehe.
 
Han stannade i alla fall på första hindret för jag hade för dålig galopp och den hoppades ur en ganska liten sväng, men sedan hoppade vi första, andra, tredje, fjärde hindret och någonstans däremellan drog han iväg ett par gånger så jag behövde göra volter (missade hindrena haha) Vi blev då uteslutna pga för många olydnader. Men vi behövde inte gå ut pga vägringar i alla fall, så om jag hade kunnat banan så hade vi nog kommit runt hela banan ! :) Fick då göra en omstart utom tävlan, när KM klassen var klar.
 
Omstart utom tävlan: Också på Enlidens volt.
Fick några fler minuter då att lära mig banan, fick ändå göra lite volter och avsaktningar men jag blev inte utesluten för det i alla fall, eftersom jag inte var med och tävlade. Hoppade hela banan utan några stopp. Rico var jätteduktig, och även om vi inte red världens finaste ritt så kändes det bra och vi fick beröm av flera personer efteråt. Kanske för att de vet hur Rico kan vara i hoppningen, eller för att de ser hur mycket vi utvecklats ? Vet inte :P
 
Är i alla fall jättenöjd med hela tävlingsdagen, synd på det där med banan, men Rico gjorde en fin insats och jag kände att jag red mer som jag skulle också !
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0