Rico - 30/8

Jag och Mamma red tillsammans på Kickilektionen. Jag red Rico och mamma red Sunny, som är Ricos boxgranne.
 
När vi värmde upp självständigt så kändes det som att hela passet skulle gå åt skogen. Han stannade och vägrade gå, gick emot skänkeln, bara trampade och slängde in/ut rumpan från spåret i protest. Traven var hackig och oregelbunden och han undvek arbetet till högsta pris. Ingenting fungerade med andra ord ! Försökte ta lite kort galopp i varje varv bara så att han skulle vakna lite, han är ju en sådan häst som behöver galoppera igång innan han börjar arbeta ! Men galoppfattningarna satt inte, i vänster varv gick det efter mycket "om och men". I höger varv gick det INTE ALLS ! Jag fick till en kort kort galopp precis när lektionen började, men det var ytterst motvilligt.
 
Han brukar ha väldigt mycket bjudning i galoppen, det är ju hans bästa/lättaste gångart, men där var han bara tillbakadragen och ville inte alls gå fram för skänkeln. Fick driva med HELA kroppen, i varje steg, för att han inte skulle bryta av ... Var så lätt i handen det bara gick, men jag får inte släppa helt så det glappar för han kan inte galoppera utan det där stödet i yttertygeln.
 
Men det vände ! När vi ridit en stund på lektionen och jag fått massa hjälp av Kicki så blev han MYCKET bättre ! Vi jobbade en stund i skritt, sedan trav, och galopp, och till sist lite trav igen ! Han blev otroligt fin, helt tvärtemot hur han var i början. Så vi avslutade riktigt bra, knappt så jag kunde tro det själv med tanke på hur vi började passet.
 
Det jag ska tänka extra på är att
ha jämnt stöd på både tyglarna
inte höja ytterhanden utan hålla händerna parallella med varandra
inte ställa igenom för mycket utan träna på att ha honom rakställd även på böjt spår.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0