Hästarna - 27/4

Idag red jag Rico och pappa red Valle. Blev en uteritt i skogen mest, klättrade i skritt och trav, tog några galopper på en grusväg och sedan red vi hem genom skogen samma väg tillbaka.
 
Rico har fått för sig något nu, att han inte ska gå (och absolut inte först), han stannar och backar och spänner sig som försvar när man lägger till skänkeln. Tyvärr har vårt lilla hoppspö sprungit bort i och med flytten, vi har ett till längre spö som vi aldrig använt förut, men Rico är ju bakskygg så är inte helt övertygad att det kommer gå att rida med det spöet. Sporrar har vi inte haft på honom på länge så det är nog inte heller något alternativ. Kommer leta för fullt här hemma, alternativt köpa ett nytt, för det behövs verkligen när han bara lägger i backen. Ju mer jag driver på honom desto mer backar han, jag släpper tyglarna och driver på och han fortsätter bara backa. Det är ju bara någon fixidé han har fått, men det är inte så kul att behöva bråka med honom hela vägen. 
 
Efterråt så var tanken att byta till westernsadel och uppsittningsträna lite med den, men klockan var mycket så jag satt bara upp och av ett par gånger på Valle som redan hade sin westernsadel på sig. 
 
Jag måste ju lära mig ett helt nytt sätt att sitta upp med westernsadeln (och att kliva av är onaturligare än det låter, för mig hah), jag måste hålla i knoppen/framvalvet med högerhanden så jag får vänsterhanden fri så jag kan kontrollera hans inböjda huvud vid uppsittningen. Lite trixigt men det är bara att öva. 
 

Kommentarer
Postat av: Klara

Fin blogg!! Kolla gärna in min <3

2013-04-27 @ 20:14:41
URL: http://klarabratteby.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0