Proving them wrong

 
Jag har egentligen aldrig tyckt mig vara rädd för uppsittningen eller något annat som har med hästar och ridning att göra, det har alltid varit för Ricos skull att vi började om med inridningen och tränade uppsittning mm. Men dessa ord i bakhuvudet har gjort att jag börjat tvivla på mig själv och börjat klandra mig själv, plötsligt känns det som att allt beror på mig, att allt är mitt fel. 
 
Jag har haft väldigt mycket problem överlag med att sitta upp på Rico. Jag kan inte i nuläget sitta upp själv på honom, och det har jag inte kunnat på väldigt länge. Jag måste ha hjälp. Främst av säkerhetsskäl och även på grund av att jag känner mig säkrare om någon står och håller i och håller emot sadeln. Många saker sitter fortfarande kvar i bakhuvudet på mig, saker som hänt, sådant som folk sagt. 
 
Jag hade inte tänkt låta andras åsikter påverka det jag gör och det jag tror på. Men det var ju lättare sagt än gjort. 
 
Uppsittningsproblemen har de senaste två åren varit en stor del av mig, av mitt liv och min vardag. Jag är stolt över min och Ricos resa, men jag vill inte att folk ska förknippa mig med hon som inte kan sitta upp på sin egen häst, hon med den knäppa hästen, hon som inte vågar, hon som inte satsar. 
 
Det räcker med mina egna tankar, mina egna ord. Jag behöver inte tryckas ner av andra också. 
 
Det kommer aldrig gå att sitta upp på den där hästen. Du kan ju inte ens sitta upp på din egen häst. Du kan inte. Det går inte. Ge upp. (?) 
 
När jag fick höra sådana ord för de första gångerna i mitt liv, så blev jag direkt inställd på attack. Jag skulle till varje pris bevisa motsatsen. Jag skulle bevisa att min och Ricos träning skulle komma att ge resultat. En dag skulle jag komma upp på honom igen och detta skulle bara vara en fråga om tid. Jag bestämde mig, och till slut klarade jag det. Men resan slutade ju inte där, fler ord som satte sig i bakhuvudet. Och nu är jag påväg att bevisa ännu en sak, att jag faktiskt kommer kunna sitta upp själv på Rico, jag tror att även detta bara är en fråga om tid. Ännu mer träning. 
 
Problemet är när man får höra samma sak flera gånger, det sitter nu som en cementklump i bakhuvudet. Till slut börjar man tro på dessa människor, och tillslut börjar man tvivla på sig själv. När detta händer mig blir min hjärna som förlamad. Om jag tänker för mycket på vad någon har sagt och hör de orden ringa i huvudet blir jag som blockad.
 
Jag tänker inte ljuga, varken för er eller mig själv. Jag tänker inte säga att allt är bra med uppsittningen nuförtiden. Det varierar faktiskt från dag till dag, Rico har sina dagar och jag har mina dagar. Just idag ska jag i alla fall ge en riktig jävla eloge till min häst. Alla dessa timmar (om man slår ihop alla gånger så blir det nog rätt många timmar) som jag har haft tålamod med Rico när han varit rädd, DET fick jag tillbaka idag av Rico. Han är verkligen att lita på i sådana lägen, när man själv tappar modet. Han har ett tålamod som slår alla andras med hästlängder. Min hjärna blev sådär blockad och jag kunde inte rent psykiskt sitta upp. Jag blev frustrerad, arg på mig själv. Jag hade varit redo att ge upp, men allt kändes bara så himla dumt att uppsittningsproblemen plötsligt bara berodde på mig. Rico visade i alla fall sin allra bästa sida utåt. Han var tålmodig och lugn och väntade tills jag var redo. Försök på försök, om och om igen. Tillslut satt jag upp då. Ibland undrar jag om han faktiskt förstår? Helt ärligt. 
 
Ord kan verkligen såra. Kanske tänker vi inte på det så mycket, även om det låter som en självklarhet när man säger det. Inte bara att man kan bli sårad av ord. Man kan brytas ner totalt. Jag tycker det är otroligt viktigt (även om det är väldigt svårt i praktiken) att tänka efter FÖRE man säger något. I alla lägen. Det som kommer ut ur din mun kan tolkas och låta annorlunda i någon annans öron. Det gör så ont att bli trampad på sin ömma tå. Orden kan sitta kvar i bakhuvudet länge länge. 
 
 "I have this thing inside of me that, when someone tells me that I can’t do something, I become obsessed with proving them wrong. If you tell yourself you can do it, you WILL do it." - Tyra Banks 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0