Prestationsångest mm

Häromdagen när jag red på volten med Rico fick jag idén till att skriva det här inlägget. I början av passet kändes det faktiskt bra, sedan började han spöka för saker. Han blev rädd när folk dök upp/gick bakom honom (långt bort) och när någon precis tagit bort en tröja från grinden så kunde vi inte ens rida förbi där. Sabeltandade saker i buskarna, saker som inte finns, och tillochmed den lilla ån som omger vår volt skrämde honom. Samtidigt som han var sådär spökig så hittade han på hyss för att komma ifrån arbetet. 
 
Om det är någon annan på volten, så sätter jag högre krav på mig själv och det blir större prestationsångest, när någon rider samtidigt som mig eller sitter och tittar på. På tävling bryr jag mig konstigt nog inte på samma sätt, kanske för att jag inte känner dem som sitter i publiken och kanske för att de är såpass många. Jag tänker inte på dem alls. Rico brukar dessutom inte spöka lika mycket på bortaplan som hemma. Vi är mer fokuserade båda två och Rico får då inte tid över att spöka på samma sätt.
 
Ibland kan jag tycka att Rico är lite fånig när han inte vågar gå förbi en kortsida för att det hänger (eller inte hänger) en tjocktröja där, eller när han hoppar i luften för att han råkat skvätta sand mot staketet osv. Men jag blir aldrig arg på honom för det. Däremot blir jag arg och besviken på mig själv och min ridning, för att jag inte kan rida honom genom alla de problemen. Jag känner att jag borde kunna bättre än så. Jag blir lätt frustrerad när det inte går som jag tänkt och det är en egenskap jag inte är stolt över. Rico känner ju av det också. 
 
Det blir ännu värre när folk tittar på, dem som inte känner Rico och inte vet hur han är, då får jag sådan prestationsångest när jag rider. Jag vet att det är fel att tänka så, men jag vill att det ska se perfekt och lätt ut och jag strävar liksom efter att det ska se ut som att vi inte har några problem alls. 
 
På Enliden, där vi stod förut, hade jag inte riktigt lika stort problem med prestationsångesten. Största problemet är med folk jag inte känner så bra, och de som inte känner Rico och inte vet hur han är. På Enliden behövde jag inte låtsas som att jag och Rico inte har eller har haft problem med uppsittningen. Jag behövde inte låtsas som att Rico inte var bakskygg, att han vägrade på hinder, eller att han kunde bli livrädd och skena iväg för att jag tappade en stigbygel. Personerna som stod där visste ju också om hela historian, att vi behövt rida "om" honom (rida in honom fast på nytt typ), hur vi tränat honom och varför, vad för sorts problem vi har och vilka problem som kvarstår. 
 
För dem behövde jag inte förklara varför jag gjorde si eller så, det kändes som att de flesta förstod ändå. Man fick inga sneda blickar på sig när man tog fram vårt kvastskaft med fastknuten soppåse på stallplan och höll upp över ryggen/baken på honom. Inte heller när vi ställde oss upp i sadeln fler gånger än vanligt innan vi satt upp. Eller när jag för den delen stod gråtandes på stallplan för att jag en dag inte kom upp på hästen alls. Jag tror också att många har sett skillnad på Rico genom åren. Första halvåret/året med Rico så kunde vi inte ens rätta till hjälmen eller klia oss på näsan utan att han blev rädd. Det var inte så att han stack iväg men han spände upp sig rätt mycket för något så litet. Han har ju utvecklats så mycket. 
 
Jag tror det handlar om att försöka vända på fokusen, det ska handla om oss inte vad andra tycker eller tänker. Jag bryr mig för mycket om vad andra ska tro och tycka och tappar fokus på min ridning och på Rico. 
 
 
 
  
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vanessa & Ville-Dressyr ska det vara!

Bra inlägg!

Svar: Tack!! :)
Madde Andersson

2013-08-14 @ 22:47:51
URL: http://russetville.webblogg.se
Postat av: Emma

Bra inlägg och bra skrivet! Jag kan känna igen mig på samma sak, dags att fokusera på mig och hästen och vad de andra kankse tror om oss :)

Svar: Tack! :) Ja precis!
Madde Andersson

2013-08-19 @ 14:29:09
URL: http://emmasfokus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0