Sitter och tänker lite bara

(Ingen röd tråd, sitter och tänker bara och skriver samtidigt.)
 
Ibland kan det kännas lite jobbigt med allt kring uppsittningen. Vi tränar mycket vid sidan av ridningen, förberedelser innan varje ridpass osv. Det tar mycket på psyket att alltid behöva vara "beredd" på att något kan hända. Å andra sidan, nu när jag tänker efter så kan ju vilken häst som helst bli rädd för något när man sitter upp, även om det inte är ryttaren som hästen skulle bli rädd för, så kan den reagera på något annat såklart. 
 
Jag litar mer på Rico än andra hästar, för att jag vet hur han är. Jag vet att han kan reagera på saker och en del av mig är alltid beredd på det. 
 
Det har suttit kvar i mig som en självklarhet att hästen kan reagera vid uppsittning, när man tex är halvvägs över sadeln. Jag känner mig trots allt mycket tryggare med Rico vid uppsittning än någon annan häst (som jag vet inte har några som helst problem med bakskygghet), för med andra hästar har jag inte den tryggheten att veta. Jag känner ju Rico väl och därför vet jag ju också hur han reagerar om han skulle reagera. Framförallt vet jag numera hur jag ska hantera det! 
 
Mina tankar går tillbaka till när allt började. Så mycket träning vi lagt ner, vi red i princip in honom på nytt när han var 6 år gammal. Och fortsätta träna ska vi, för han är en fantastisk häst (lite tjock hehehe men snart så är han fit for fight igen :P) och jag tror att han är värd allt detta. All träning har verkligen givit massa resultat och både han och jag utvecklas ju mer för varje dag. Vem vet hur långt vi kommer gå tack vare det? :D 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnéa Björkström

När man har en egen häst & tar hand/rider den varje dag, då lär man sig hur den reagerar i olika situationer. Med den ''kunskapen'', att veta vad hästen kommer att göra, ger en trygghet. Man vet hur man ska försöka hantera det utan att förvärra det hela.

Så all den träning du lägger ned på honom kommer helt klart vara värd i slutet! :)

Svar: Jag hoppas det, tack :)!!
Madde Andersson

2013-08-12 @ 21:43:50
URL: http://linneabjorkstrom.blogg.se
Postat av: Felicia Lagerkvist

Håller med överstående talare! :)
Även om det är lite jobbigt just nu så kommer allt jobb du lagt ner vara värt det! :)
Du är duktig och den bästa känslan som finns är att känna sig trygg vid sin hästs sida!:)

kram på dig!

Svar: Tack så mycket Felicia :D
Madde Andersson

2013-08-13 @ 22:24:38
URL: http://www.eqous.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0