Hästarna - 15/7

Idag red jag och mamma hästarna i ridhuset. Valle reds ungefär en halvtimme och Rico reds lite mindre än en timme. 
 
I början gjorde jag en del lösgörande övningar med Rico, i alla gångarter. Gjorde mestadels skänkelvikningar på hörnlinjen och la också in bågar på långsidorna. Ställde igenom honom och försökte få honom avspänd. 
 
I galoppen blev han väldigt stark så tyglarna gled nästan ständigt ur händerna på mig. Men försökte mig ändå på att göra lite öppnor på långsidan och det hjälpte lite faktiskt. Numera är vänstergaloppen hans svåra varv, och i fattningarna satte han sig bara på tvären och fick lite egna åsikter. I övrigt skötte han sig fint och han lossnade lite så han fick frusta av sig ordentligt innan vi började med bommarna. 
 
Jag avslutade passet med denna övning som Malin visar här: 
 
 
I början var Rico sjukt stark, och tempot var för högt för att kunna hinna med att byta galopp över bommarna. Alldeles efter bommarna drog han sig direkt inåt, lite som att han trodde det var omhoppning. Han var lite över hela ridhuset och det blev rätt mycket fel galopp och korsgalopp i början.
 
Fortsatte köra på åttvolten i galopp ändå, och efter några varv lugnade han sig och började fokusera på uppgiften. Några gånger lyckades vi byta över bommen, vilket är jättebra! De gånger vi inte lyckades så bröt jag snabbt av och fattade rätt galopp innan vi red an mot nästa bom. Han har väldigt lätt för övergångarna galopp- något steg trav- galopp. Att jag fattade rätt galopp efterråt gjorde att han ganska snart förstod vad det var jag ville att han skulle göra över bommarna. 
 
Trots att han var himla stark till och från så tyckte jag han skötte sig jättebra idag. Mot slutet så tyckte han övningen var rolig och han fokuserade mycket bättre, tog det i ett lugnare tempo så vi båda hann med, och han blev jättenöjd över det och frustade massor. 
 
Detta var en väldigt nyttig övning för Rico, och ska nog träna mer på den nu framöver! Den påminner om favorithoppövningen åttan, fast med bara bommar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0