Fredag

Idag åkte vi till stallet ganska tidigt på förmiddagen och tömkörde båda hästarna innan klockan 12. Det blev skritt och mestadels trav + lite bommar. Valle galopperade också men hann inte det med Rico då jag fick jobba mycket med honom i traven. 
 
Den gråa stallkatten, som borde ha ett namn (jag brukar bara kalla henne missen/kissen hehehe), är ungefär världens mysigaste mest sociala och busiga katt jag träffat. Hon följer ofta med till volten och ut till hagarna. Hon var i alla fall med oss på volten idag när vi tömkörde. Vår långpisk har liksom ett "släp" som de flesta långpiskar har, och den fick missen för sig att leka med medans jag tömkörde Rico. Hon sprang efter den och busade och ibland fick hon tag i den en kort stund. Detta var väldigt sött till en början men sedan var hon bara ivägen och när hon fick tag i spöet så var det nästan så jag tappade det haha. Men det gick ju ganska bra ändå ;) 
 
Efter vi tömkört klart så kom veterinären och vaccinerade Rico. Han märkte inte ens när hon tog sprutan. 
 
Vaccinerade och klara tog vi ut hästarna i hagen och åkte sedan till granngården och köpte en gräsreducerare/munkorg till Rico. Tanken är att han ska ha munkorgen några timmar per dag, särskilt denna sista vecka i Stockholm där de måste gå ute dygnet runt på betet, i fänninge sen kan vi ha dem ute på nätterna och inne på dagarna eller tvärt om, beroende på. Betet har i alla fall blivit lite för mycket för Rico nu, som verkar ha någon ponny-gen som gör att han blir himla tjock! Han har liksom fått en ballongmage. När han vilat klart efter vaccinationen blir det att ge sig iväg och galoppera bort den där magen tror jag. Det + gräsreduceraren blir nog en bra kombination för att få tillbaka vår vältränade Rico ;) 
 
Förra våren (uttjatad bild) 
 
Nu (samma häst, samma ryttare, samma schabrak, samma längd på läder tror jag ........ + ballongmagen :$)
 
Vi provade i alla fall munkorgen på honom. Det tog himla tid att få på den för han var så rädd för den att vi inte ens kunde gå fram till honom. Hans hagkompisar var däremot jättenyfikna på den och några ville till och med stoppa i huvudet i den hehe. Efter en stund lyckades jag i alla fall komma fram till Rico och han fick lov att undersöka den. Vi tog på honom vanlig grimma först sedan lurade vi på den sakta stegvis så han inte skulle få sig en chock. Han hade den i kanske en halvtimme medan vi fyllde vatten i en av hagarna. Han ska börja använda den på riktigt imorgon, i några timmar till att börja med. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Evelinn Bladström

Vill du bli Månadens hästblogg och nå ut till ännu flera hästintresserade ungdommar genom DIN blogg?

Var med och tävla om att bli månadens hästblogg hos www.evelinnbladstrom.blogg.se
Du har chans att vinna en beskrivning om din blogg samt så får din blogg ännu flera läsare!
För att delta så kommentera detta inlägg:
http://evelinnbladstrom.blogg.se/2013/june/manadens-hastblogg.html#comment

Förlåt om du inte vill ha såna här kommentarer, men jag såg ingenstans att du inte ville ha det i din blogg.

Ha en fortsatt grym dag och rid väl! :D
M.v.h. Evelinn Bladström

2013-06-08 @ 14:57:28
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0