Kondition och styrka (ryttaren)

(För er som vill anmäla er till Veckans hästblogg, scrolla ner eller klicka här!) 
 
Sagt och gjort! Imorse gav jag mig ut och sprang. Valde ett färdigt program som finns i min telefon där det var intervaller "1 min steady" och "1,5 min slow" i 20 minuter. Efter det gjorde jag lite fysövningar som förhoppningsvis kommer att hjälpa mig i ridningen. Hade lite idétorka och ville köra igång medan jag fortfarande var varm. Gjorde därför inte så mycket olika övningar, utan höll mig till de jag gjort mycket förr. 
 
Började med en ganska bra situpsövning som jag plockat från en gammal fys-idrottslektion i skolan.
Man gör då:
2 situps rakt fram, 2 situps åt ena sidan, 2 situps år andra sidan
4 rakt fram, 4 ena sidan, 4 andra sidan
6 rakt fram, 6 ena sidan, 6 andra sidan 
8 rakt fram, 8 ena sidan, 8 andra sidan 
 
sedan trappar man ner igen, 
6 rakt fram, 6 ena sidan, 6 andra sidan
4 rakt fram, 4 ena sidan, 4 andra sidan 
2 rakt fram, 2 ena sidan 2 andra sidan. 
 
Ju starkare man blir sen kan man lägga på situps så att man trappar upp till 10 eller 12 (rakt fram, sidan, sidan) innan man trappar ner igen, om ni förstår. Jag har inte tränat på ganska länge men är ändå ganska stark i magen så jag körde upp till 8 och så trappa ner igen. Lade in ca 3-4 korta pauser när det blev för jobbigt, ca 10 sekunder vila i varje paus. 
 
Sedan gjorde jag dips (idétorka som sagt), 10 reps x 3 set med 10 sekunder vila mellan varje set. Alltså, på vanlig svenska, jag gjorde 30 dips totalt och vilade i 10 sekunder var 10:e dips. 
 
Avslutade med 50 knäböj, inte så märkvärdigt. 
 
 
Efter jag stretchat, duschat och bytt om så åt jag en lite rejälare frukost, med pannkakor, fruktsallad och provivadryck. Innan jag tränade åt jag bara en banan och drack lite vatten, ville inte riskera att få massa håll ;) 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna - var med i veckans mesta häst!

Sv: Tack söta! Detsamma :) Väldigt trevlig blogg du har!

2013-06-18 @ 12:56:04
URL: http://monasofia.horseworld.se
Postat av: Linnéa Björkström

Oj, herregud vad duktig du har varit! Jag tänkte ta en springtur, men eftersom det fortfarande är +25 grader, så tror jag att jag skippar det.. Här finns det gott om motivation ;)

2013-06-18 @ 17:25:08
URL: http://linneabjorkstrom.blogg.se
Postat av: Vrsare

Hej, riktigt snygg blogg :) Kolla gärna in våran och lämna en kommentar, kram

2013-06-18 @ 20:47:34
URL: http://vrsare.horseworld.se/
Postat av: Jen & Johnny

Bra jobbat med träningen :P Jag har också tänkt börja köra lite träning på marken för att bli bättre som ryttare.

2013-06-19 @ 18:19:19
URL: http://johnnyochjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0