Förbättra det som var mindre bra

När jag fick tillbaka protokollet från gårdagens dressyr blev jag först lite besviken, för flera gånger stod det i kommentarerna att Rico var spänd osv. Jag hade bra känsla när jag red, särskilt i kontrast till dressyrträningen dagen innan då han var mycket mer spänd och springig överlag. När jag tittade på filmen förstod jag vad domaren menade. Rico går gärna i en högre form och spänner upp sig, sedan spände han till lite i vissa övergångar. Men jag fick i alla fall intrycket av att han tyckte det hela var väldigt roligt, han var fokuserad och gjorde det jag bad honom om. Bättre ridning från min sida hade troligtvis lett till en mer avslappnad Rico med en lägre form. Eftersom formen inte är lika viktig i LC, så fokuserade jag mer på att rida bra vägar och sätta övergångarna vid rätt bokstäver (och komma ihåg vägen hehe). 
 
Men protokollet är väldigt bra i alla fall tycker jag, för nu vet jag exakt vad jag ska träna mer på.
 
Det är två veckor kvar till nästa Thereselektion så tills dess ska jag förbättra de delar som var mindre bra. När jag jobbar honom på volten ska jag göra mycket lösgörande arbete och mycket lydnad, och succesivt försöka få honom gå i en lägre mer avslappnad form - särskilt i galoppen men även traven behöver jobbas med. Funderar på att sätta ihop en liten lydnadsbana någon dag där jag blandar lite dressyr och bommar, småhinder osv. På uteritterna ska jag fortsätta med galopparbetet och mycket klättring i skogen. Kommer nog göra susen :) 
 
Ska sätta mig och skriva ner en lista nu på grejer som behöver tränas mer på. Återkommer om det senare ;) 

Foto: Owe Evans 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0