Ryttarträning special del 1

Idag körde jag igenom mage och rygg, men jag tog det lite lugnt eftersom jag inte vill ha alltför mycket träningsvärk imorgon på dressyrträningen! Men jag känner mig allmänt taggad på ryttarträning idag så jag tänkte faktiskt starta en liten blogginlägg-serie kring just ryttarträning, och dela med mig av både ren fakta och mina egna tankar kring ryttartränande. 
 
Ridning och stallarbete kräver för det första en god fysik, dels för att bli en bättre ryttare men även för att motverka risken för skador. En sak jag har tänkt på flera gånger, är att i de flesta andra sporter tränar man faktiskt vid sidan av själva "spetsträningen". Om man tar fotboll och innebandy som ett exempel. De övar inte bara passningar och dribblingar flera dagar i veckan, utan de ägnar mycket tid åt att stärka sin fysik med tuffa fyspass och konditionsträning. 
 
Vi hästmänniskor brukar ju skämta om hur dåligt vi tar hand om oss själva. Det är ett internskämt, "typiskt hästmänniskor" liksom. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att många verkar ha den inställningen till sig själva, eftersom man egentligen gör både sig själv och sin häst en otjänst av att vara otränad. Du och din häst ingår i ett team, och då krävs det att ni är på samma nivå så att ni kan prestera så bra som möjligt tillsammans. 
 
När jag pratar om vältränad menar jag då inte att man ska vara pinnsmal och väga ingenting. Det handlar varken om storlek eller vikt, utan det handlar om att bli STARK. Att ha en stark och hälsosam kropp underlättar för det tuffa stallarbete vi utsätter oss för, och det ger oss en bättre förutsättning för att utföra god ridning och det ger oss en chans att utvecklas vidare till våra respektive mål i ridningen. 
 
Ridningen kräver bra kondition, styrka, stabilitet och rörlighet. Det är främst kring dessa områden som dessa inlägg kommer handla om. Men jag tar en sak i taget, och inleder lite smått med konditionen. 
 
Kondition kan man träna på flera olika sätt. Man kan till exempel springa, simma eller cykla. Vid konditionsträning gäller det att hålla koll på pulsen. Man ska vara uppe i ca 60-70% av maxpulsen och hålla den pulsen under minst 30 minuter för att det ska ge någon effekt. När man har uppnått en god grundkondition så går konditionsträningen att utveckla vidare, detta genom intervallsträning. Intervaller går ut på att man växlar mellan högt tempo och vila. Ett exempel är att man springer 400 meter, vilar i 20 sekunder, springar 400 meter till, vilar osv. Intervallträning är mycket jobbigare än att springa i samma tempo hela tiden, så då krävs det att du redan har en hyfsad grundkondition. 
 
Och varför måste ryttare träna konditionen då? Förutom att konditionsträningen är allmänt hälsosamt (oavsett om man är en hästmänniska eller inte) så kan man även säga att konditionsträningen är en slags kompletteringsträning till ridningen. Själva ridningen höjer sällan pulsen tillräckligt högt och under tillräckligt lång tid (60-70% i 30 min). Anledningen att vi blir svettiga av ridningen är för att ridningen är styrketräning - därför är det fysiskt ansträngande men inte konditionstränande. Ridningen i sig tränar inte hjärtat och det gör oss inte uthålliga på samma sätt som den rena konditionsträningen gör.
 
Konditionsträning är något vi bör komplettera vår ridning med. I och med det så gör vi oss själva och vår häst en tjänst, eftersom ju bättre kondition man har, desto lättare blir det att koncentrera sig på dressyrlektionen, eller under tävlingsritten då man gärna vill prestera på topp. 
 

Kommentarer
Postat av: Emilia Jansson

Konditionsträning är jätteviktigt! Jag blir andfådd av att rida igenom ett dressyrprogram! Bra inlägg som kan få folk att öppna ögonen om hur viktigt träning är! :)

Svar: Ja precis, det var samma för mig förut innan jag började träna utanför stallet ;) Tack, så roligt att du tycker det :D
Madde Andersson

2015-03-27 @ 07:44:06
URL: http://eryttaren.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0