Behöver bara skriva av mig ... förlåt

Ridning är absolut INTE en enkel sport, länge har jag undrat VARFÖR alla (ohästkunniga) verkar tro att det bara handlar om att ÅKA häst ? Att allt är så himla enkelt och hästen gör allt och ryttaren inget, att ridning är ingen riktig sport osv osv ... 

"Plötsligt" slog det mig, visserligen för ganska länge sen, men har inte skrivit det på bloggen ... - ... att det såklart beror mycket på att DET ENDA ridsport de sänder på tex teve är: Svåååår dressyr med superduktiga och rutinerade ryttare och hästar, som dessutom rider med MINI-hjälper så det ser ut som att de i princip bara sitter där så skruttar hästen runt i alla möjliga gångarter. Också hoppning med de mest rutinerade ekipagen i hela världen, det ser - för en ohästkunnig - lekande lätt ut. Folk får fel uppfattning helt enkelt. De inser inte hur många års träning som ligger bakom det.

Dessutom förstår jag inte varför det sågs som så "töntigt" att rida - speciellt i mellanstadiet. Det kommer jag nog aldrig få svar på, men det var verkligen så när jag var yngre, jag var liksom den töntiga hästtjejen -.- ^^

Haha, detta var säkert superluddigt ... är trött och behöver skriva av mig lite tankar så de slipper vara kvar i skallen flera dagar till bara ... ;)


Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag förstår verklige hur du tänker. Folk frågar mig vad jag håller på med för sport, och svara ridning såklart! Men då rynkar de på näsan och säger att det inte är en sport. Hade gärna viljat sett dom uppe på ryggen... -.-

2011-12-03 @ 00:26:42
Postat av: Alice

Om det inte vore för att det skulle vara så dyrt osv, tycker jag att alla borde på pröva ridning på idrotten! Förhoppningsvis skulle alla fatta att det INTE handlar om att åka häst, utan att det faktiskt är en avancerad sport som tar tid att lära sig och kräver vilja.



Men det finns faktiskt några få som prövat rida lite mer på riktigt någon gång och fattar att det är svårt, till skillnad från fotboll å dyl...

2011-12-03 @ 22:13:09
URL: http://storlekponny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0