Rico - 27/6

Idag kom en dressyrtränare till vårt ridhus (hör till stallet där vi har Rico nu) , som vi hade ridit för förra sommaren när vi hade Pilgrim där ( sommarhäst ) . Jag hade bestämt mig redan på morgonen att idag ska jag minsann rida, jag kände liksom känslan att både Rico och jag kommer vara redo för det och allt kommer gå bra. En sån där bra känsla ;)

Mamma berättade lite först om honom, sedan om vårt problem. Cissi, som hon heter, kände igenom honom, kollade att sadeln passade och låg bra, tog av sadeln, kände om han var öm någonstans, tog på sadeln igen mm. Han hade inte ont någonstans och var inte öm. Eftersom han musklat om sig så var sadeln lite trång ( han har också blivit lite tjock, hehe . . . inget man märker när man ser hästen varje dag ! ;) ) men hon sa att det inte var katastrof så vi kunde vänta tills vi kom hem efter sommaren. Vi hade lagt sadeln liiiiite långt fram, så den drog vi bak ett snäpp men just för att den är lite trång åker den lite fram när man rider så den hamnar ändå där framme ! :(

Kommer inte berätta i detalj om hela passet, allt kommer jag skriva efterhand när vi tränar honom.

Men vi ska i alla fall "RIDA IN HONOM" på nytt.

Mycket svårt att förklara, men vi ska göra nästan hela proceduren som man gör när man ska rida in en unghäst, dvs inför uppsittningsmomentet :) Kommer kanske ta ett tag med jag är positiv och taggad inför det, för förhoppningsvis kommer det leda till något gott. Fast kommer nog dö snart om jag inte hittar någon häst att rida lite då och då, haha ;) Total rid-abstinens . . .

Så blev inget dressyrpass, inte heller uppsittning. För även om det går att sitta upp så kommer spänningen att öka för varje gång och tillslut så kommer det hända något igen. Vi måste alltså bryta mönstret. Vårt enda lilla problem är motionen. Eftersom han inte har sina lekfulla hagkompisar med sig till Örebro så kommer han inte springa något där, mest äta och jaga flugor typ. Vi kan ju inte rida så vi ska tömköra/longera varannan dag och gå långpromenad varannan dag + dessa givna övningar vi fått 2ggr om dagen. 

Ska bli spännande, plötsligt ser jag ljuset i slutet av tunneln. 
Trackback
RSS 2.0