Dagens ridpass 10/4


Var Dressyrlektion idag på volten! :D

Det roliga med Thereses lektioner är att hon lär ut så mycket roliga övningar mm, sånt man inte lär sig på ridskolan! Eftersom vi rider i grupp brukar hon inte kunna fokusera så mycket på sitsen osv, men eftersom jag red för Kicki ett par gånger så har den blivit mycket bättre sedan oktober :D ;)

Häst: Rico.
Aktivitet: Dressyrlektion på volten.
Längd: 60 min.
Tränare/Instruktör: Therese Berganäs.
Utrustning: bruna Benskydd fram, svart dressyrsadel (prestige???), svart vojlock, brunt träns med aachennosgrimma och tredelat bett
Intensitet (1-10): 7 (hade ganska mycket krav på honom idag när vi gjorde slutor och galoppombyte mm, vi brukar vara "snälla" mot honom för att han är så ung :P )
Känsla (1-10): 7
Övrigt: Vi var bara 3 st i min grupp (inklusive mig) så vi fick värma upp lite självständigt på volter och fyrkansspår. Vi började med lite diverse lösgörande övningar, sen gjorde vi slutor och ett galoppombyte över bom. 

1. Uppvärmning i alla 3 gångarter
2. Sluta i skritt, komma fram i trav - kvar i sluta i trav
3. Sluta i skritt, fatta galopp - kvar i sluta i galopp
4. Galopp från kortsidan, vänd över ridbanan/som en åttvolt/snett igenom (typ). galoppombyte över en bom på medellinjen (vid X)
5. Avslut med lång och låg form i trav och skritt

Vad jag verkligen märkte med Rico idag var att galoppen var jätteannorlunda :D Först tyckte jag att det kändes konstigt, men när jag kände efter lite så märkte jag att det bara var för att jag var ovan ;) Han hade ett jäkla tryck i galoppen, så istället för att bara springa på med frambenen och ha bakbenen släpandes efter sig, så galopperade han på med ett ordentligt tryck och sköt verkligen ifrån med bakbenen ;) Han kunde också galoppera då och då i en lite mer samlad galopp!

En lite wow-känsla idag var när vi skulle göra sluta i skritt och fatta galopp och hålla kvar slutan i galoppen. Svårt att förklara, men han var himla duktig och fin :D <3 Tog lite bilder med mobilen efteråt, men annars inga bilder.

GOD NYHET: kommer bli upp till 15'c (grader) nu i veckan :D I alla fall i största delar av stockholm ;)




Kommentarer
Postat av: Lina.

Maddooo, vill följa med och kanske fota er nån dag! :3 <3

2011-04-10 @ 22:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0