Det där med kött

Vad tycker ni läsare om att äta kött egentligen ?

Och hur är det med olika sorters kött ? Fläskkött ? Nötkött ? Vilt ? . . . Häst ?

Fläskkött & Nötkött - Föds ju upp för att slaktas (syftar på stora gårdar, inte "grannens gris" typ), det finns ju ekologiskt men bara för att det ibland är så sjukt mycket dyrare är det inte alltid man köper det tyvärr :( Mår lite dåligt psykiskt av att äta det (när jag tänker på vart det kommer ifrån) men jag är ju ändå uppväxt med det, ingen i min familj har varit vegetarian tex.

Vilt - Förr tyckte jag det var helt fel att äta vilt, tills jag tänkte efter ;) Jag menar, djuren lever vilt i naturen. De föds inte upp för att slaktas. Alltså lever de ett naturligt liv . . . i naturen :P

Häst tex - Har bara ätit hästkött EN GÅNG (som jag vet) och den gången var när vi åt smörgåstårta och jag såg inte förrän efteråt att den där "skinkan" var hästkött. Jag läste nämligen på förpackningen efteråt - dumt gjort - och det värsta var att pappa visste men sa inget ! :S

Häst lever ju ändå oftast i samma princip som Vilt, föds inte upp för att slaktas och lever oftast ett gott liv innan. Men det som verkligen tar emot vad gäller hästkött är ju att man har en relation till djuret. Jag skulle må så sjukt dåligt om jag åt hästkött om kanske 20 år (eller längre) när Rico inte finns kvar ! Dock så har vi ju använt ultrashield (livstid slaktkarens) på honom så han får inte gå till slakt . . . (<3) Det lugnar mig lite hehe . . . För tänk vilken mardröm om man skulle äta hästkött alldeles efter ens egen häst/ponny gått till slakt :( :S Mår illa av bara tanken.

Tror ni fattar vad jag syftar på.


Min lilla filosofi vad gäller kött är att jag inte avstår helt från kött, men väljer att äta vegetariskt så ofta jag kan :)
Och ekologiskt om jag får chansen ;)

Usch vilket äckligt inlägg egentligen, men det där med kött är ganska intressant ;) Alla har ju sina egna åsikter och sätt att leva, tänk om man skulle lyssna på varandra och kanske hitta det ultimata för sig själv ? :P


 


Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag gillar kött, men jag kan inte lamm, häst, mår illa av tanken... men annars går det bra, bara jag inte tänker på att det är ett djur... Men jag försöker äta ekologiskt eller kyckling/fisk o så

2011-08-01 @ 12:02:54
URL: http://ciscan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag e vegetarian och har varit de sen jag va 9

2011-08-02 @ 08:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0