Ridskola

Jag är himla glad ändå att jag red såpass många år på ridskola innan Rico.

Rico är en sån flersidig häst, han går verkligen på dagshumöret. Ena dagen kan han vara pigg som satan, bralla runt och rycker tyglarna ur händerna på mig när jag försöker bromsa, och så en annan dag kan han vara seg och trött, ignorerar skänkeln (inte helt dock, det brukar släppa under passets gång) osv osv.

Man upptäcker fler sidor av honom för varje gång man rider ! Ibland kan han vara spattig och spänd som en stålfjäder, och ibland är han lugn som en filbunke. Men oftast något däremellan.

På ridskolan lär man sig att rida många olika sorters hästar, sega som pigga, vissa vägrar och vissa hoppar allt. Vissa rutinerade och vissa inte.

På Farsta Ridskola, där jag red de åren innan vi hittade Rico, så red jag läääänge en b ponny som heter Silver. Han var verkligen superkul att rida för man lärde sig såååå mycket för varje gång man red honom. Jag hoppade honom mycket också, fick honom varje fredag (hoppträning på fredagar) under en längre tid. Och det roliga med det var att man märkte SKILLNAD ! Man hittade knapparna på honom och man märkte skillnad, jag lärde mig rida på riktigt.

Silver är en väldigt speciell ponny, han rusade fram till hindrena - verkligen sög tag i hindret oavsett hur det såg ut - sen vart det tvärstopp ! Oftast rätt in i hindret, när någon annan häst stannade halvvägs över hindret sa alla att h*n gjorde "en Silver". Men som sagt, jag lärde mig att rida honom. De första gångerna vägrade han på alla hinder och de sista gångerna vägrade han i princip aldrig, kunde bli något stopp ibland men inte lika ofta som förr.
Av alla de gånger han stannade med mig så trillade jag "bara" av 3 gånger ! Han har tränat upp min reaktion när en häst stannar, vilket gör att jag inte är RÄDD för att Rico ska stanna tex, det är sånt som händer och det är bara att hålla i sig. För det sista jag vill är att åka i backen, det skrämmer honom bara och förstör bådas självförtoende :)

(har faktiskt en film på min gamla mobil när jag trilla av silver, tror det var den gången jag trillade av på en maskeradhoppning i påsk, kom över halva första hindret ^^)

Jag tror inte någon lyckats fota mig när Silver gjorde "en Silver" men här fick Alice smaka på "en Silver" :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0