Dagens ridpass

Häst: Rico.
Aktivitet: Hopplektion på volten.
Längd: ca 60 min. 
Tränare/Instruktör: Therese Berganäs.
Utrustning: bruna Benskydd fram, brun hoppsadel (prestige), marinblått schabrak, svart träns med aachennosgrimma utan själva aachenremmen (xD?), tvådelat tränsbett.
Intensitet (1-10): 7 (Det var nyttigt för honom, han blev trött i både kropp och huvud xD)
Känsla (1-10): Början: -1 Mitten: 3 Slutet: 8 (Han kändes jättekonstig i början, var spänd och sprang bara på med näsan över nacken :S Men i mitten började han kännas bättre, och i slutet blev det jättebra :D ).
Övrigt: Han kändes allmänt springig och konstig idag :S Tills slutet, då vi lyckades komma i hyfsat lugn galopp en hel bana, sen avsluta med jättelugn och fin galopp över två hinder på långsidan (med 3 galoppsprång mellan) :D Så himla skönt att det gick så bra i slutet, för i början kände jag att jag kanske borde lägga ner det där med hoppning! :O Han var helt okontrollerbar och sprang med nosen OVANFÖR nackhöjd, rejsade runt och när jag bromsade slängde han bara med huvudet och/eller viftade på svansen :( Han har verkligen förändrats i hoppningen efter jag trillade av, och det känns inget bra alls! :S Men som sagt gick det grymt mkt bättre i slutet, i början kände jag att det var tur att ingen fotade eller filmade, för det såg säkert förjävligt ut :O Men i slutet så kändes han så lugn och avslappnad, liksom väntade mer på mig och hoppade från det avstånd jag valde :P

Rico är ju så storgalopperad, har väldigt långa, stora galoppsprång. Och han har ju inte lärt sig att taxera (stavning? xD) själv - då han är så ung, utan springer bara på hindret, sen blir det som det blir! :O Han hoppar ofta av för stort, och då finns det risk för att vi kraschar in i hindret :S Så det ska jag öva på, att försöka lägga honom närmre hindret så han hoppar uppåt istället för framåt och igenom :O :) Skönt att ha ett mål att fokusera på! För man kan ju inte heller lägga honom närmre hindret om man inte kommer i en bättre galopp (inte rejsa som han brukar) så då blir det typ två flugor i en smäll om jag klarar något av det ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0