Okej, nu är jag liiite piggare

(Ni får ursäkta om det blir stavfel ibland, vet inte varför jag inte kan skriva längre, men jag brukar försöka rätta till mina misstag ibland - obs LÅNGT INLÄGG)

Nu är jag lite piggare efter en liten skönhetssömn :P

Först ska jag berätta vad vi gjorde på lektionen (det jag minns då, såklart xD)

Vi var en aning försenade med att sitta upp och så, när jag började trava så hade dom andra redan börjat galoppera osv... så jag hann inte värma upp självständigt i galopp, men vi värmde ju upp lite tillsammans också.

Vi började med en aktivitets övning, som är grymt bra på Rico (alla aktivitetsövningar):

Alltså:
1. Galopp över cavaletti
2. Vad man vill på långsidan, jag gjorde lite serpentiner i trav :P
3. Galoppvolt MINIMUM, cathrine sa: "tänk galopp piruett lite grann, men inte riktigt" Men han gjorde jättefina
4. Tempoväxlingar i galopp

Sen fick jag jobba jättemycket med den här:

Cavalettibom, 2 g-språng, Oxer, 2 g-språng, cavaletti :P
Problemet var att han genade så mkt i svängen, så han kom PYTTElite snett över oxern, och då sprang han förbi sista cavalettin :)


Aja nu ska jag sluta babbla på om olika hinder osv som jag hoppade, och börja berätta om det jag tror dom flesta vill läsa :O

I alla fall, Jag skulle hoppa (tydligen en linje med grönvitt, gräshinder, grönvitt först, men den minns jag inte) oxern och cavalettisarna, och sedan en gulvit oxer som var lite högre och första gången vi hoppade den på lektionen.

Oxern och cavalettibommarna gick jättebra, och sen när vi svängde upp mot gulvita oxern längst bort...

Han kom fel på hindret, en normal häst skulle stannat, men han försökte ändå - min ärliga ponny! (häst..)
Jag kom efter över hindret, och när vi landade ramlade jag fram lite på halsen och det kändes allmänt vingligt :S
Rico är ju en sannerligen speciell häst <3, han brukar bli rädd om ryttaren kommer i riktig obalans (lite nästanramlaav-känslan, men om det hade varit på en ridskolehäst skulle jag nog suttit kvar). Så han drog iväg i full "kareta" och jag flög in i sargen :O Först kunde jag inte andas, jag hörde liksom bara hur jag gjorde konstiga läten xD :S Min dåliga väst sprack och kardborrebandet gick upp på ena sidan, så vet inte om den var till någon hjälp precis... Och min gamla skruttiga 500kr-hjälm har jag haft sedan jag bytte från Jofahjälmen XD
När jag återfått min normala andning (tog ett tag faktiskt) så satte jag mig upp och Rico kom fram och hälsade på mig xD <3 Man såg att han var lite rädd för mig, när jag satt där nere (han blåste och backade undan lite), men han var inte rädd för själva "mig" :P Så jag reste mig upp och gick runt lite, sen spände jag västen och satt upp.

Han stod såklart som ett tänt ljus när jag satt upp (jag var klumpigare än vanligt), och sen skrittade vi runt lite :P

Cathrine frågade om jag ville hoppa gröna långsidan och kombinationen/linjen som jag i början hade svårt för.

Först fattade jag inte vad hon sa, men sen sa hon "det du hoppade senast"... jag: "bara kombinationen/linjen?"
Efter lite till prat så undrade hon om jag slog i huvudet när jag ramlade, och det hade jag gjort :O Så hon sa att jag inte skulle hoppa mer för jag kanske hade hjärnskakning, eftersom jag inte mindes vad jag hoppade innan! :S
Haha, men jag blev i alla fall väldigt besviken på mig själv först - att jag inte höll mig kvar :O Men jag fick ta en cavalettibom i galopp bara så kunde jag sitta av sen. Och det gick fint :)

Rico är en sån ärlig hopp ponny (häst), han ställde verkligen upp för mig och försökte även fast vilken häst som helst hellre skulle stannat :O <3

(har faktiskt lite filmer att lägga upp sen, men hinner inte just nu :P Det är ju faktiskt skola idag också, tyvärr xD)

Kommentarer
Postat av: Alice

Om du till och med tappade minnet lite så borde du verkligen åka till sjukhuset, för ditt eget bästa!! När kanin hade hjärnskakning va den inte så allvarlig (hon hade minnet kvar xD) men hon fick ändå inte anstränga sig på två veckor! Jag är rädd om dig tvilling! ;)

2011-03-17 @ 18:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0