Rico - 14/8

 
Idag var det hoppträning för Therese ! Vi hoppade låga hinder och fokuserade på avståndsbedömning, tryck i galoppen och vägen mellan hindrena. Jag hade ganska låga krav då han bara har hoppat en gång på hela sommaren, och den enda gången var mera åt markarbeteshållet + några små kryss. Idag hade Therese ställt upp Åttan i mitten och två oxrar. En vid E och en vid B, en av dem var parallell. Det var simpla övningar/hinder, bara sådant som vi tränat mycket på förut.
 
Vi började med att rida fram ganska ordentligt, redan när jag började skritta fram honom så kändes det som att vi var samspelta, och Rico var med på noterna ! I skritten och traven gjorde jag mycket övergångar, tempoväxlingar och flyttade honom, renodlade hjälperna och så. I galoppen blev det mer fokus på att han skulle vara reglerbar och ha tryck.
 
Efter framridningen kom vi ett par gånger på två galoppbommar med 4-5 galoppsprång emellan, för att hitta bra avståndspunkt och bara känna att han inte tvekade och så. Det tyckte Rico var skoj ! ^^
 
Hoppade först fram flera gånger på den ena oxern som i början var nedlagt till ett kryss, sedan räcke, sedan liten oxer. När hindret var upplagt till en oxer såg jag när vi var påväg mot hindret, att vi skulle komma fel. Rico kan då bli rädd för ryttaren om det blir något tokhopp och ryttaren hamnar i obalans, och då försökte jag ta ett snabbt beslut att rida på framåt ett galoppsprång men då blev han istället lite flack och i obalans så han snubblade till i landningen. För en halv sekund trodde jag att vi skulle gå omkull, just för att jag sett en film på Rosanna Zimdahls blogg (hastdiggaren.se) när hon gick omkull i landningen på ett hinder. Men Rico hade hyfsad koll på fötterna så det gick bra ! :) :D
 
Gick sedan vidare till Åttan, som består av två hinder på diagonalen (i mitten) som man ska rida över som i en åtta. Hindrena har också bara en bom (ej markbom) för att träna ytterligare på avståndsbedömningen. Vi kom ganska rätt från början, om man bortser från något språng där vi hoppade av lite stort. Vägen mellan hindrena däremot, behövde jag jobba på. Rico trodde att han var en omhoppningsponny så han la sig i princip i kurvorna och ginade galet mycket. Han förstör för både sig själv och mig när han gör så, för han skrämmer sig själv och sticker iväg. Hann lugna honom efter bara en långsida dock ^^
 
Hoppade de fyra hindrena i följd en gång (även parallelloxern i slutet) och det gick bra, sedan rullade vi på ett par varv på åttan innan vi avslutade.
 
Känslan var bra idag, vi jobbade med varandra och inte mot varandra, det blev inga stopp och inga tokhopp utan det mesta bara flöt på :D Log mestadels av passet, för JA idag var det riktigt roligt att hoppa !
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina Jonsson

Sv: ja visst är det..

2012-08-14 @ 17:40:09
URL: http://ryttareochhast.blogg.se
Postat av: Cicci

Så kul att Therese lektioner börjar igen! Längtat! :D Kul att det kändes bra på hoppningen <3

2012-08-15 @ 09:15:51
URL: http://ciccicarlssons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0