Att tänka på / Utveckla

Satt och bläddrade i Stallboken igår kväll, hittade några anteckningsblad, och jag är inte en sån som bara antecknar helt random så jag gjorde om en av de sidorna till en ATT TÄNKA PÅ/UTVECKLA, gjorde en spalt till Hoppningen och en spalt till Dressyren.

Det jag skrivit där är baserat på vad olika tränare sagt och så, inget jag hittat på själv ... :)

Dressyr/All ridning:

  • Rulla bak axlarna, särskilt ytter axel.
  • Se till att ha händerna parallellt, så det ej blir "cykelstyre".
  • Öva mer på att sakta av / göra halt med hjälp av sitsen, dvs sitt tungt, andas ut mm ...
  • Glöm ej ytterskänkel i inåtställning och på böjt spår.
  • Ledande tygeltag ska vara mer snett framåt-inåt. Ej bakåt för det bromsar och låser hästen (Rico).

Hopp:

  • Var mer bestämd
  • Luta ej överlivet framåt (dvs sitt rakt upp), viktigt att tänka på påväg mot ett hinder.
  • Driv genom svängen och vänta ut på raksträckor men med skänkel om.
  • Värm upp ordentligt så Rico får en bra förutsättning i hoppningen.
  • Blicken ! Titta ej ned på hindret, se vart du ska hela tiden.

Här kommer inte världens mest smickrande bild, men måste ju peka lite extra på det jag har att utveckla i hoppningen, då det främst är sitsen innan hindret och blicken.


Blev stopp på det hindret faktiskt, det var ett ganska tittigt hinder och samtidigt lutade jag mig framåt och fäste blicken på hindret. Dock hade jag vårt jättetjocka sadelfluff på där, och den skjuter fram mig i sadeln hela tiden så är jättesvårt att sitta rätt upp i sadeln då :/ Men från och med då tar vi alltid av sadelfluffet när vi ska träna/tävla (eller i detta fallet träna på att tävla).

Är det något speciellt ni har som svagheter/behöver utveckla ? :) Alltid kul att dela med sig tycker jag ! ;)


Kommentarer
Postat av: Sannalitens.se

Hej! Nu har jag lagt till dig som bloggvän, kul! :) Ska bli roligt att kika in här ibland :) Kram!

2012-02-18 @ 18:56:18
URL: http://Sannalitens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0