Provridningen

När vi provred Rico September/Oktober 2010 så provred vi också två andra hästar. Jag tror inte jag har berättat om dom någon gång ...  

Först provred vi ett mörkbrunt sto
, som var kanske runt 160cm hög (såg större ut dock). Hon var fin och så men vi kunde inte alls kommunicera, det kändes liksom inte bra helt enkelt ...

Sen provred vi Rico (eller i själva verket provred mamma Rico medan jag provred mörkbruna stoet, och den bytte vi så jag red Rico och mamma red mörkbruna stoet. Sen provred jag också en till, men mamma ville inte det haha ... ). 
   Rico lyssnade i alla fall bra och var lydig, följsam, samarbetsvillig, kändes inte alls stor att rida (jag gick ju direkt från b-c-ponnys på ridskolan till köpa storhäst). Så i dressyren kändes han ju super (helgrym nu när jag tänker efter haha).
   Men när vi kom till hoppningen så kändes det heltokigt ! Han galopperade lugnt och fint mot hindret, men kom tokfel varje gång, liksom hoppade iväg utan mig ! Och de sa att "han brukar göra så" ^^ Jag bara sket fullständigt i hoppningen, i den sekund vi bestämde oss för att köpa honom så tänkte jag bara att hoppning är inte viktigt för mig - jag kan satsa i dressyren ! ;)

Efter Rico provred jag faktiskt också ett litet sto (lika hög i mkh som Rico men mer smäcker), som var en apelkastad skimmel - oj vad jag tyckte hon var snygg alltså ! I annonsen stod det att det kunde bli en bra hopptävlingshäst, en liten flickhäst typ ;) Men vi kunde då inte heller kommunicera alls :/. Hon var 8 år men var utbildad som 3-4 år ungefär. Visst hade vi kunnat hitta varandra i framtiden med lite träning, men mamma ville ju inte ens provrida henne så hon var väl inte aktuell ! ;)

Efterråt så pratade vi lite, och mamma sa något i stil med "Men det var väl inget fel med Rico?" och nej, det var inget fel alls med Rico, han var jättefin ju :) (det var ingen som påstod det utan vi bara pratade om de tre hästarna) Han kändes jättebra och jag tänkte bara att "jag struntar i hoppningen" ^^ och "Vi satsar i dressyr istället !" 

Men så visade det sig att han hade kapacitet :) Han hade bara lite problem med avståndsbedömningen, och jag som var van med rutinerade ridskoleponnys var ju inte tränad så att jag skulle behöva se avståndet själv fram till hindret, och det behövdes ju för att hjälpa Rico att komma rätt på hindrena ! Men med lite träning gick det också ... litegrann i alla fall :) <3


Sånnahär språng blev det ibland ... Toksprång så inte matte hänger med riktigt haha ;) 



Kan leta upp fler failade bilder och lägga i ett eget inlägg kanske ? ;)


Kommentarer
Postat av: Emily

haha toksprången känner jag igen,det är vallmos fas just nu,skit svårt att hänga med haha. men ibland får man riktigt fina språng,är dom man fortsätter kämpa för ;P

2012-01-17 @ 19:53:53
URL: http://emilyojulius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0