Bettfunderingar

Just nu har Rico tre olika bett som vi växlar mellan. Han har ett rakt odelat bett, ett tredelat sötmalms/koppar-bett och ett tvådelat "vanligt" tränsbett.
 
Han trivs och går rätt bra med alla tycker jag, men jag skulle vilja prova något mer bett. Något med fasta ringar hade jag tänkt mig, kanske ett rakt med fasta ringar. Alternativt ett delat. Men hans raka bett han har nu är i längsta laget, så det kanske är den vi behöver ersätta liksom :)
 
Så ni som kan något om bett, känns hästen annorlunda med fasta ringar ? Har hört någonstans att tygeltagen liksom kan verka stumma, men jag kan tänka mig att det blir liksom stadigare ? Vet inte ?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina Zacha

Jag föredrar fasta ringar, speciellt på ledade bett då de ger mer stadga. Men hittar jag en bra mundel så är den alltid viktigare än ringarna.
En rakt oledat bett behöver ofta vara en storlek mindre än t.ex. tredelat, då lite av längden på ett ledat "försvinner" när det formar sig i munnen.
Som alternativt till rakt och oledat rekommenderar jag ett så kallat Billy Allen, som är tredelat men samtidigt stelt. Detta gör att när du tar i t.ex. vänster tygel så kan den vänstra delen av bettet snurra med medan resten ligger still.
Finns även tredelade bett där mittendelen är formad så den ger viss tungfrihet.
Prova även att alternera med ett bettlöst alternativ, t.ex. LG eller Flower Hackamore.

2012-07-14 @ 20:53:20
URL: http://www.linazacha.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0