Inställning


Jag tycker INSTÄLLNINGEN inför ett ridpass är otroligt viktigt. Det betyder inte allt för passet, det kan absolut gå bra trots att man har haft en dålig dag eller så, men förutsättningarna är sämre då.
   Jag var nästintill gråtfärdig innan Kickiträningen som gick så himla bra för några veckor sedan. Rico bråkade när jag skrittade fram honom ute på gatorna innan lektionen, och jag blev så himla frustrerad när han inte lyssnade utan bara vägrade gå (hemåt) och blev rädd för saker osv osv. Jag hade haft en allmänt dålig dag och var sjukt trött och på dåligt humör. Jag var lite hängig och halvförkyld och var inte så taggad på att rida en intensiv dressyrlektion.
   Men så ändrade jag min inställning när lektionen började. Jag bestämde mig för att GE ALLT och verkligen göra mitt yttersta BÄSTA. Jag slutade inte rida EN ENDA SEKUND, vilket dock resulterade i en väldigt trött ryttare efter lektionen. När jag travade sista varvet kände jag mig lite snurrig och jag hade då tänkt att avbryta lektionen oavsett hur länge vi hållt på (det var en 45 minuters lektion). Men precis då var lektionen slut och jag fick sitta av och skritta honom. Var på vippen att svimma faktiskt, troligtvis pga att jag hade ansträngt mig trots att jag var så trött och hängig.

En GOD inställning ger väldigt mycket gratis till passet. För att ha en god inställning måste man vara motiverad. Jag själv brukar ladda upp med att kolla på filmer och bilder från gamla ridpass som får mig att minnas någon bra känsla, och glädjen jag hade när jag hoppade Rico och det gick sådär himla bra. Då brukar jag bli taggad och tycka att det är roligt att hoppa igen.
   Ibland DÖR ju min motivation, och utan någon motivation finns det inte en chans att man ska kunna GE ALLT. Gör man något halvdant så blir det inte alls lika bra som om man kör gärnet och ger allt.

Jag har verkligen ändrat min inställning till varje ridpass, varje lektion jag tar, och ger allt på den lektionen för att få ut så mycket som möjligt av den. För vad är det för mening med att slörida genom passen när man lika gärna kan göra sitt allra bästa och lära sig något ?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0