Rico - 14/6

Idag var första dagen på träningslägret :) Vi red två pass, ett på förmiddagen (jag red vid 11-12) och ett på eftermiddagen (15-16). Och däremellan var det lunch och teori.

Förmiddagspasset:
Hade det tvådelade bettet som han brukar gå bra med i dressyren. Vi gjorde lite övningar som vanligt, fattade galopp ur skänkelvikning och gjorde kvarts bakdelsvändningar i hörnorna i skritt, trav och jag fick prova i galopp för att Rico har en såpass stark galopp. Allt gick bra, uppsittningen med. Han bara ryckte till lite när jag vinglade/var klumpig. Men inga tendenser att dra iväg, utan han var lugn.

Teorin+lunch:
Handlade om hur man får en hållbar häst typ, det var intressant :) Det mesta visste jag redan sedan innan (det här med att rida på varierat underlag tex) men det var bra att bli påmind och dessutom fick man lite mer förklaringar :)


Eftermiddagspasset:
Bytte bett nu för omväxlings skull, till ett rakt. Vi ska köpa ett nytt rakt bett fast en storlek mindre för eftersom det raka bettet inte böjs något i munnen utan ligger rakt så blir det ju lite längre än de andra betten. Nåväl, vi gjorde bomövningar för det var markarbete. Travade över bommar på små serpentiner, gjorde små galoppvolter över en bom (så de beövde gå samlat och öva på att vända, där ade Rico lite lättare för sig :P). Han var inte lika loss från början som i dressyren, vet inte om det var pga det raka bettet eller hur det var.
Här gick även uppsittningen superduper ! Jag vinglade lite som vanligt men han brydde sig inte ALLS. Han kanske behöver bli uppsutten på fler gånger om dagen ? ;)


Prövade nämligen ett nytt sätt att sitta upp idag. Jag är ganska svag i benen så jag har svårt att sitta upp lugnt på honom från marken, och han står ju inte helt stilla vid pall ännu så jag var nästan tvungen att liksom slänga mig upp. Jag behövde ta sats liksom. Men nu gör jag så att jag ställer mig i stigbygeln ett par gånger först, sen gör jag det igen och då lägger jag bara över benet från den positionen ;) Haha JA jag kom på NU att jag kunde göra så ;)

Kommentarer
Postat av: Cicci

Skönt att uppsittningarna går bättre nu! :D

2012-06-15 @ 19:15:08
URL: http://ciccicarlssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0