Säkerheten går först !


Något jag tycker är otroligt viktigt är SÄKERHETEN kring hästen och när man rider.
I ridningen utsätter man sig själv redan för en väldigt stor fara, och jag förstår faktiskt inte grejen med att rida utan skyddsutrustning ? Är det coolt eller vad är grejen ?

Allt för många struntar i hjälmen när de ska fotas uppepå sin häst för att "det blir finare bilder". Vad är det fina med att utsätta sig själv (och även andra som med tiden kommer "apa efter") för mer risker än nödvändigt ? Man kan ha världens snällaste och lugnaste ponny/häst men de är ju fortfarande flyktdjur och vilken häst som helst kan bli rädd och hoppa till för något. Man kan ha tur och landa lite lätt på fötter, men om man har ruskigt otur landar man med huvudet i en sten eller liknande.
   Att man struntar i hjälmen för att hjälmar är FULA är lite av en myt tycker jag. Ridhjälmar behöver absolut inte vara fula ? Det finns både fina hjälmar av den dyrare sorten och även av den lite billigare sorten.
   Man tycker ju att alla borde få göra som de vill, alla borde få sköta sig själva och avgöra själva om de vill riskera sina liv eller inte. Men även om DU litar på DIN häst och "vet" att den är världens snällaste och lugnaste, så kanske inte de yngres ponnysar är det. De som apar efter och gör likadant som sina förebilder eller "idoler" ?

Woaaah den här hjälmfrågan kommer aldrig sluta diskuteras kring oavsett vad jag tycker och tänker, men jag vill i alla fall att alla MINA bloggläsare ska tänka efter en extra gång innan de sätter sig upp på hästen utan hjälm ...

Säkerhetsvästen då, den kan man kan tycka inte är lika viktig som hjälmen. Men jag tycker att den är det, för den skyddar faktiskt stora delar av kroppen. Mycket kan hända ... ryser när jag bara jag tänker på det !
   Efter så många fall jag gjort från hästryggen så är jag glad att jag haft min säkerhetsväst, kan jag lugnt säga. Jag har flugit in i hinder, över hinder, jag har flugit in i kanten på sargen och repat upp säkerhetsvästen rätt ordentligt men har förstås också landat mjukt ett antal gånger, i djupsnön till exempel ;)

Säkerhetsstigbyglar är också ett måste för mig. Därför ogillar jag att rida i vår westernsadel för den har ENORMA stigbyglar som säkert är helt okej att rida i för ryttare med stora cowboyboots i storlek fyrtiotvå ... men om man har små tunna jodhpurs med pytteliten klack känns det inte som en omöjlighet att trilla igenom och fastna med foten vilket vore min värsta mardröm rent ut sagt. 
   Jag har i nuläget helt vanliga stigbyglar med gummisnodd på utsidan, för att de är säkra OCH billiga. Men jag skulle inte tacka nej till ett par Soft'up haha ;) Men "vanliga" stigbyglar är inget för mig, känns bara dumt och onödigt att utsätta sig för den risken faktiskt.

Tänk efter FÖRE annars blir det kanske inget EFTER, lyder ett citat som jag hört flertalet gånger.

Värt att fundera över tycker jag ... :)


Säkerhetsstigbyglar var det ja ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0