Uppsittningsproblem

Ikväll blåste det verkligen full storm uppe på volten, och storm är något som verkligen inte gör saken bättre en sådan dag då Rico är lite extra spänd och bakskygg - som idag. Vi fick ta tio minuter / en kvart av lektionstiden bara för uppsittningen, vilket är lite synd då man betalat för en 45 minuters privat dressyrlektion och endast rider 30 minuter av de 45. 
 
Varje dag innan jag sitter upp på Rico har jag tagit för vana att alltid ställa mig upp i sadeln minst en gång, för att checka av dagshumöret på honom och om han skulle reagera då så är jag i alla fall inte halvvägs över med benet, vilket hänt ett antal gånger innan då han dragit iväg vid uppsittning. 
 
När jag ställde mig upp första gången så spände han till och hoppade fram ett steg, men hejdade sig sedan och vi fick då ännu ett kvitto på att all vår träning med honom har gjort någon slags nytta. Sedan fick han i alla fall för sig att han inte skulle stå still, han backade och höll på och trampa runt. Ställde mig upp ett par gånger och när han lugnat sig lite så satt jag upp. Jag var lite snabb så jag hann i alla fall över sadeln med benet innan han reagerade, han var påväg att sticka framåt men eftersom vi alltid har huvudet inböjt på honom när vi sitter upp så kunde han inte ta sig framåt, han försökte då dra runt i en cirkel men han kom inte långt för Kicki höll i tygeln från andra sidan (hon höll ju emot sadeln). Han backade ett par steg och två sekunder senare hejdade han sig och han insåg att det inte var så himla farligt trots allt.
 
Men pga att det blåste så mycket så hade han svårt att slappna av helt sen när vi red. De första stegen vi tog var alla musklerna på helspänn, han liksom gick och väntade på att något skulle hända. Men han lugnade sig efter några minuter så kunde vi rida i princip som vanligt. 
 
Jag måste faktiskt ge mig själv lite cred för att jag har blivit så lugn/iskall i sådana här situationer, om detta hade hänt för ett år sedan hade jag inte vågat sitta upp alls. Jag hade bangat ur efter att han reagerat första gången jag ställde mig i sadeln. 
 
Sedan ska jag självklart ge en guldstjärna till Rico idag, som trots allt hejdade sig och lugnade sig relativt snabbt. Denna hästen är mer än guld värd, så himla synd att vi har de problemen vi har med honom. I övrigt är han ju en sådan underbar individ ! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0