Rico - 22/9

 
Idag skulle det vara hoppträning för Therese ! Hann dock inte rida så länge innan jag åkte i backen, hehe. Hade skrittat och travat fram och börjat lite smått med högergaloppen. I en hörna var min skänkel lite halvkass så Rico var påväg att bryta av till trav, men jag var då snabb och knackade till med skänkeln för att han skulle hålla igång galoppen. Då fick Rico lite humör och gjorde något litet språng (sköt rygg) i protest.
 
Det hela hade gått bra om jag inte hade tappat stigbygeln, för det var det som gjorde att Rico blev rädd från första början. Så han började sticka iväg, efter något varv var han påväg att lugna ner sig men det blev lite hackigt/studsigt när han saktade ner så då tappade jag även den andra stigbygeln (suck).

Då blev det ju en väldig fart på pållen, jag bara försökte hålla mig kvar i hyfsad balans samt ha ett jämnt stöd i tygeln, det har funkat förut för att lugna ner honom. Men det var lite lättare sagt än gjort, utan stigbyglar på en skenande häst. Hörnorna var värst, för han svänger så sjukt tvärt så man inte hänger med. Efter några varv (jag klarade flera hörnor) flög jag av alldeles efter en hörna. Rätt in i staketet, bakhuvudet in i stocken och min axel/arm fällde en stolpe.
 
Det var en jädra smäll, haha, jag typ bröt ihop halvt först för jag fattade verkligen ingenting, men efter några minuter var jag mig själv igen ;) Rico lugnade sig faktiskt ganska fort, jämfört med hur han brukar bli efter en sån här typ av händelse.
 
Axeln och armen var de enda som gjorde illa sig, huvudet gjorde lite ont i början men jag mådde inte illa eller så, tror inte det var någon fara :) Men pga axeln/armen kunde jag inte (fysiskt) sitta upp efter det, Therese satt upp på honom efter lektionen och red några varv. Då var han jättefin och lösgjord, avspänd i alla gångarter förutom höger galopp.
 
När jag kom hem så såg jag att axeln och halva armen var alldeles röd, gissar att det kommer bli ett riktigt "snyggt" blåmärke där sen ;)
 

Kommentarer
Postat av: johanna

Hejsan!
Nu har vinnaren till lördagens blogg utsetts, kika in och kolla om det blev du!
Kram Johanna

2012-09-22 @ 23:46:47
URL: http://annajohannas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0