Hästarna - 22/4

Jag red Rico och mamma red Valle. Först red vi en kort runda ute, upp för Monsterbacken och runt en sväng där :P Den backen är en väldigt brant lång grusbacke där hästarna verkligen måste ta i ordentligt (även Rico som är ganska vältränad). Jag har aldrig i mitt liv ridit i en sådan backe, jag fick hålla i mig hårt i manen hela vägen upp ;) Får ta och fota den där backen nästa gång vi rider dit ! 
 
Vi travade en liten bit på hemvägen och sedan in på volten en sväng. Hade tänkt rida igenom LB:1 2006 för att känna på honom och bara kolla gas och broms och sväng och ställning och allt det där. Tanken var att jag skulle skriva upp lite grejer som jag behöver hjälp av Therese med när hon kommer på Onsdag.
 
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt, Rico fick något lurt för sig och spände sig i två av hörnorna, sedan blev det värre, han ville inte ens gå i närheten av hela den kortsidan plötsligt. Han bara tvärstannade och backade och försökte vända därifrån. Någonting var väldigt läskigt där tydligen. Fick då rida på ena halvan av den volten, som redan är ganska liten, kunde därför inte rida igenom något program och det blev i princip bara att rida på den lilla fyrkanten runt runt i båda varven. 
 
Om man bortser från det där så tyckte jag ändå han var väldigt fin från början, trots att vi inte har ridit dressyr ordentligt på hela vintern. Kanske har alla långa uteritter och klätter i skogen gett resultat? Förra året krävdes det 55 minuters aktiv ridning för att han skulle lossa och gå bra de sista 5 minutrarna av lektionen/passet, idag var han loss redan från början. 
 
Mamma filmade litegrann i slutet, tycker det kändes bättre i mitten av passet men helt okej ändå i slutet, han slappnade av mer osv :) I galoppen ville han inte ta för sig och galoppera på framåt, men det var ju som sagt rätt litet utrymme vi red på så det kanske är bättre att öva på ute :) 
 
Printscreen: 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0