Hästarna - 12/8

Dagens motionering av hästarna blev ett ridpass på volten. Vi skrittade ut en sväng först som uppvärmning, och Rico kändes rätt bra. Han var mjuk och fin, flyttade för skänkeln åt båda hållen och hade helt okej framåtbjudning. 
 
Idag hade de äntligen sladdat volten också, så den var helt slät och fin! Dock lite blöt men inte så konstigt så som det regnat de senaste dagarna :) På volten började vi i alla fall trava lite och jag försökte mig på en åttvolt, men hörnorna (hela kortsidan) vid grinden har alltid varit lite spökig för honom och idag hängde där en tjocktröja också som Rico blev skraj för. Men vi tog svans på Valle från båda hållen sedan kunde vi trava förbi där (spänt dock). Hur jag ska rida honom på den kortsidan är något vi tränat på ända sedan i våras och det kan gått rätt bra. 
 
Sedan när de andra som red på volten var klara och skulle gå ut så tog de såklart med sig tröjan som hängde där. Inte förrän då fick vi riktiga problem. Rico tvärstannade, backade utan stopp, spände upp sig och vi kom inte ens i närheten av den sidan på volten. Tog svans på Valle igen men Rico skrämde ändå upp sig. Sedan gick det mest utför, jag försökte hålla mig på andra sidan av volten men han blev rädd för spöken där med, hoppade till för ingenting, tvärstannade och inte ville gå, backade osv. 
 
Planen för ridpasset idag var egentligen att försöka jobba honom mycket i galopp, och kunna jobba igenom det jag ville på volten idag så jag kunde galoppera honom avslappnat ute imorgon. Men galoppen funkade inte alls. Jag hade problem redan i fattningarna på hans "lätta" varv. Vi var också lite tillbaka på ruta 1 att han bara galopperar på stället i princip och inte tar sig något framåt. Men avslutade så fort det kändes okej i båda varven, alltså inte så mycket galopparbete idag. 
 
Avslutade med mindre krav på honom, med trav lite lägre form i båda varvenm och då kändes det lite bättre i alla fall. 

Kommentarer
Postat av: Lina

Dumma spöken! :(

Svar: Visst! :(
Madde Andersson

2013-08-13 @ 17:15:30
Postat av: Ellen Talus

jättefin blogg och jättefina bilder i headern också! :)

Svar: Tack så mycket :D
Madde Andersson

2013-08-13 @ 17:39:09
URL: http://ellentalus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0