Hästarna - 20/8

Idag motionerade vi hästarna i ca 40-45 minuter på raksträckan vid stallet. Vi skrittade fram och tillbaka en gång först, tog lite trav, sedan galopp fram och upp för backen, sedan galopp tillbaka igen. Och så skrittade vi av dem fram och tillbaka igen efter det. Kort men effektivt pass. 
 
Jag tyckte Rico kändes fräsch idag, han hade en väldigt bra galopp som jag säkert hade kunnat arbeta mycket med, men idag lät jag honom mest gå utan större krav. Han tenderade att sakta ner till den behagliga samlade galoppen (som han är starkare i) men jag tycker ändå han galopperade på rätt bra framåt när jag bad honom. Tummen upp på det! 
 
Det är en del mitt på raksträckan som går lite böjt och är lite smått backe upp/ner. Där bryter vi oftast av hästarna när vi travar eller galopperar, för vägen svänger och så är det träd osv som skymmer sikten. När vi skrittade fram dem och närmade oss den delen av raksträckan så hörde vi en crossmoppe som åkte längre fram på raksträckan, åt vårt håll. Plötsligt dök den då upp runt hörnet (det gick rätt fort). Hästarna gjorde en helomvändning och tänkte sticka därifrån men vi stoppade dem ganska direkt, så de skuttade bara ut en bit på sidan av vägen, sedan vände vi på dem och försökte rida förbi istället. 
 
Han stannade så fort han fick syn på oss (han var fortfarande framför oss), och så stannade han och stängde av motorn, frågade om det gick bra och bad om ursäkt osv. När inte hästarna vågade gå förbi så föreslog han att han kunde vända och åka åt andra hållet istället, och det var vi ju tacksamma för :) Man kan lätt tro/tycka att de som drar runt med crossmopeder i skogen och vid stall är oansvarsfulla men det tycker inte jag dem är (inte de som brukar åka i våra trakter). Han kunde ju förstås inte se oss förrän han kom runt hörnet där, och när han såg oss så stängde han ju av motorn och allt, bad om ursäkt och så. Huvudsaken tycker jag är att allt gick bra och att ingen blev skadad :) 
 
Ricos ballongmage idag. ↑ 
 
Skulle mer än gärna säga att den ser bättre ut men då skulle jag nog ljuga lite haha.. Tyckte mig se att den var lite mindre häromdagen men han går ju fortfarande på bete dygnet runt.. Vi får helt enkelt fortsätta rida ut långritter så mycket vi kan och galoppera så fort tillfälle ges. När hans ballongmage har omvandlats till ännu mer muskler så kommer han se sååå snygg och vältränad ut, typ som innan sommaren igen :D 

Kommentarer
Postat av: Rebecka Bökelund

HAHA, älskar magarna dom får under betet.
Men han ser jättefin ut! :D

Svar: hahaha jaa gotta love them ;) Tack :D
Madde Andersson

2013-08-21 @ 15:03:29
URL: http://rbjork.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0