Inställningen viktig

 
Något som jag tycker underskattas lite i ryttarens träning, är det mentala. Jag tränar ganska mycket utöver själva ridningen, konditionsträning och lite styrka (ridmusklerna), men jag jobbar också ganska mycket med den mentala träningen. Att ha en god inställning och peppa sig själv. Inte bara i ridningen utan även i vardagen. 
 
Jag försöker peppa mig själv, försöker hitta det positiva som kommer i allt negativt osv osv. 
 
Särskilt med Rico är inställningen viktig. Han kan ju vara lite speciell :) Så jag vet att jag som hans ryttare måste vara i en bra sinnesstämning med honom. Särskilt när jag ska rida/sitta upp. Jag måste ha tålamod och behålla lugnet om han skulle krångla en dag, för det händer ibland att han gör det. Men jag är ju människa, och även jag har dåliga dagar. Vissa dagar känner jag att det bara "fattas" att han ska börja krångla vid uppsittningen, för att jag ska bryta ihop helt. 
   I första hand undviker jag att ha sådana dåliga dagar ;) Men det händer ju ibland, man kan ju inte alltid vara på gott humör, och om jag  verkligen mår dåligt någon dag och känner att "stubinen" är kort så undviker jag att rida Rico just den dagen.
 
För att få en bättre inställning så umgås jag helst med folk som gör mig på gott humör. Jag undviker de som är negativa för det smittar bara av sig på mig. 
   Jag har också flera peppande citat sparade i mobilen, så om jag känner mig lite nere eller bara allmänt omotiverad någon dag så brukar jag läsa igenom de citaten, och jag tycker faktiskt det hjälper mycket ! 
   Och, för varje negativ sak som dyker upp i vardagen, tänker jag på något som är positivt. Jag försöker att inte lägga alltför mycket vikt vid det som är negativt utan jag försöker istället fokusera på vad som är bra. 
 
Till exempel, Rico har ju tappat en framsko. Det är inte bra alls. Men det är ju bra att han inte är öm eller är halt, och det är också bra att det är såpass bra snö ute nu så man kan rida honom "som vanligt" (lite lugnt dock) tills hovslagaren kan komma. Han behöver alltså inte stå/vila flera dagar i rad. 
 
Extra viktigt tycker jag är att försöka vara positiv och tänka framåt de dagar då tex uppsittningen krånglar eller om det är något annat i vardagen som går snett. 
 
"When life gives you a hundred reasons to cry 
Show life that you have a thousand reasons to smile."  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0