Vintervila/Sommarvila?

Vi har aldrig låtit våra hästar stå över sommaren eller vintern. Nu har det ju varit så att vi inte kunnat "ställa av" Rico eftersom han bör ridas regelbundet. Han blir då lugnare och trevligare att rida, och det känns som att även bakskyggheten hålls lite i schack.
 
Våra vintrar med hästarna har hittills varit, och kommer väl alltid vara, ganska svåra med ont om fungerande ridvägar och inga vidare träningsmöjligheter. Inget ridhus. Vi höll igång hästarna så gott det gick, mestadels skrittat på isiga gator och passat på att trava och galoppera när det väl gick. Den enda regelbundna träningen vi hade var mest dressyrlektioner i skritt. 
 
Jag vet inte om jag tycker det är så himla bra att ställa av hästar, som under resten av året rids aktivt, tränas och tävlas. Möjligtvis är det väl okej om man är väldigt noga med att trappa ner och trappa upp träningen så det inte blir en tvär förändring. Men jag förstår inte riktigt vitsen, hästen tappar kondition och muskler som man sedan får börja om med att bygga upp igen. 
 
Jag antar att de flesta som ställer av sina hästar under veckor/månader under vinter- eller sommarhalvåret, gör det för sin egen skull. Jag tycker ibland på vintern att det kan kännas lockande att ge hästarna en vila då det ändå inte går att rida så ordentligt när det är is eller blask. Det är ju rätt sällan man har tur och får fin galoppsnö överallt ;) Men jag kämpar på istället, för jag tycker det är en del av charmen med att ha häst, att trotsa alla vädergudar och ta sig i kragen och motionera sin häst så gott det går, även på de gråaste dagarna. Det är ju något som kännetecknar oss hästmänniskor. Vi tränar vidare och åker till våra hästar oavsett om det är blött, torrt, varmt eller kallt ute. Vi kämpar på helt enkelt. Tummen upp till oss, liksom. 
 
Hur ser ni på detta med att ställa av hästarna under sommaren/vintern?

Kommentarer
Postat av: Tess

sv: Har en mamma som rider, hon rider ca 2 dagar och jag 4 så då har jag 3 dagar i veckan fritt, samt förut har jag jobbat lördagar tidit 9-14 då har ju hunnit efteråt :)

2013-10-29 @ 14:23:15
URL: http://tessalse.forme.se
Postat av: Felicia Lagerkvist

Jag brukar låta ungponnyerna vila, mest för att de faktiskt behöver sin vila och återhämta sig, smälta året som gått. Men jag försöker aldrig att låta mina tävlingshästar stå allt för många dagar..
Det är sant! Det är charmen med det hela, brodda och fixa och frysa lite och klä på sig massa kläder, ridtarmobyxor, mysiga skrittäcken på hästarna och ut och mysa i snön! Det mysigaste när det är pulversnö :P

Bra inlägg! :P Hoppas du har en bra kväll. kram på dig! :)

Svar: Ja självklart jag håller med dig om yngre och äldre hästar som inte tränas så aktivt eller regelbundet. Tack så mycket och detsamma! Kram! :)
Madde Andersson

2013-10-29 @ 19:04:32
URL: http://www.eqous.blogg.se
Postat av: Jessica

Brukar låta dom vila ungefär en vecka kring mitten av vintern, eftersom det annars är max 2 vilodagar/vecka året om så känns som det kan vara skönt för hästarna att få lite paus - men unghästar har såklart fått mer viloperioder. Ibland är det jobbigt att hålla igång året runt utan paddock, men det finns inget dåligt väder sägs det ju och med belyst paddock, snösulor och brodd så överlever man ;)

Svar: Ja det är sant! Och pannlampa om man ska ut och rida i skogen ;) det blir ju dock mycket lättare att hålla igång när man har bra ridsnö!
Madde Andersson

2013-10-30 @ 13:16:28
URL: http://jessicamattsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0