Ricos "great escape" från hagen

Idag cyklade jag till stallet på förmiddagen redan för att mocka deras boxar. Mamma hade bett mig smörja in Valles rosa näsa med solkräm innan jag åkte hem, så jag tog en klick i handen och ledde cykeln bort till hagen. Precis när jag kom runt hörnet så såg jag hur en lång karavan av traktorer kom rullandes förbi. På den långa grusvägen som går förbi hagarna, syntes inget annat än bara massa traktorer. 
 
Normalt sett är Rico väldigt trafiksäker, han är inte rädd för något slags fordon oavsett storlek eller form. Men hästarna på andra sidan vägen sprang runt och spelade upp varandra så jag tror det var det som drog igång Rico och Valle också. 

Vi brukar alltid annars ha grimmorna liggandes utanför hagen, men igår kväll tog vi in dem i stallet för att stallägarna inte var hemma och våra pållar skulle ändå få gå ute på natten. I alla fall, plötsligt då ser jag Rico försvinna iväg över/under/igenom staketet (var svårt att se men det såg mest ut som att han hoppade över) och försvann in på stallägarnas tomt i full kareta. Stackars Valle, som inte kunde följa med, blev lämnad ensam kvar i hagen då. Jag sprang då in på tomten och letade efter Rico. Jag trodde att han hade sprungit rätt in i stallet, vilket hade varit klokast, men nej han hade fortsatt iväg genom byn. 
 
Jag slet i alla fall åt mig grimmorna inne i stallet och sprnag bort vidare genom byn. Såg ganska fort en skymt av Rico som sprang hejvilt inne på en annan stor tomt. Flera personer som var där försökte lugna honom. Han har ju lite svårt ibland att lita på nya människor och han såg ganska pressad ut när de försökte omringa honom (så att han inte skulle ge sig iväg över tågspåret). När jag kom med grimman och ropade på honom så gnäggade han tillbaka till mig och han lugnade sig en aning. Ledde honom trippandes tillbaka till hagen, och vid det här laget var det bara någon enstaka traktor kvar som skulle rulla förbi.
 
Valles solkrämsklick smetades ju ut lite överallt mitt i allt hästletande, så hans rosa näsa får vänta till i eftermiddag! Måste bara säga att det var himla tur att jag var där, annars vet jag inte hur det hade gått! Är så tacksam att allt gick bra i alla fall! 

Efterråt, när allt lugnat sig lite, så gick jag upp och kollade om det var så att Rico hade hoppat över staketet, eller hur han hade tagit sig ut, för det såg jag ju inte helt mitt i allt kaos. Det var djupa hovspår kanske 4 meter bakom staketet, där han förmodligen landat i all hast. Jag följde den vägen han hade tagit genom trädgården och man kunde verkligen se hur han hade tagit den kvickaste vägen bort därifrån, hur han hade hoppat över fler "hinder" på vägen ner mot stallet. Förmodligen skulle han nog kunna bli en himla bra terränghäst ;) 
 
 

Kommentarer
Postat av: amanda

Åh vad fin bild! Riktigt härlig :)

Svar: Tack! :)
Madde Andersson

2013-06-29 @ 19:11:12
URL: http://dressyrab.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0