Utevistelse

Från och med Igår (fredag) går våra hästar ute på bete dygnet runt! Känns himla bra för hästarna och nu idag insåg jag dessutom att inget behöver fixas i stallet när de står ute. Inget packande av hönät, ingen kladdmat, inget byte av vattenhink eller tvätta vattenkopp, ingen mockning. Mer tid kan ägnas åt hästarna då istället för inne i stallet.
 
Hela denna veckan har de ju gått på dagarna på bete och det var en ganska bra övergång till att även vara ute på nätterna, tanken var ju först att de skulle gå ut dygnet runt redan förra helgen men det var fler än bara vi som inte hunnit beta in sina hästar ordentligt, så vi gjorde såhär istället :) 
 
Valle har gått på lösdrift förut och varit ute dygnet runt, men frågetecknet svävade kring Rico - alltså hur han skulle reagera på det. 
 
Jag tror inte att Rico fick sig så mycket (djup)sömn den här första natten ute. Det märktes på honom idag att han var väldigt trött i huvudet. Han nickade till flera gånger när jag gjorde i ordning honom och sedan var han inte alls lika överdrivet nyfiken på allt runtomkring som han brukar vara. Men i kroppen var han minsann inte trött, och det kan jag tänka mig beror på all energi som finns i gräset, det märktes på uteritten! Han var väldigt positiv och skrittade på friskt framåt, även i början påväg bort från stallet där han brukar stå emot lite annars. 
 
I två veckor till ska de stå dygnet runt ute här i Stockholm, sedan bär det av till vårt landställe i Örebro och där får vi se hur vi gör med utevistelsen. Det bästa tycker jag vore om de skulle fortsätta gå ute dygnet runt där, men frågan är om betet verkligen räcker då (hagen där är mindre än här hemma). Ett annat alternativ till vanlig "ute på dagarna, inne på nätterna" är att ha de ute på nätterna och ta in dem några timmar på dagen då det är som värst med broms ute. Vi vet av erfarenhet från tidigare somrar där, att det är hemskt mycket bromsattacker mitt på dagarna. Men vi får se helt enkelt, och det kommer bli himla roligt i Fänninge i år känner jag! :D 
 
Rico 2012 
 

Kommentarer
Postat av: Mysan Carlsson

Åh, vad fin häst!

2013-06-02 @ 11:56:08
URL: http://mysancarlsson.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0